Naast het zwemmen meer bewegen? Zo doe je dat!

Nederlanders bewegen te weinig, slechts de helft haalt de beweegnorm. Natuurlijk beweeg je veel in het zwembad: baantjes zwemmen, work outs, aqua joggen. Maar daarnaast is beweging ook van groot belang. Met bewegen wordt dan wandelen, fietsen, met (al) je spieren in beweging komen en ‘niet-zitten’ bedoeld. Sporten -zwemmen- is natuurlijk gezond, maar ook iemand die sport voldoet niet altijd aan de beweegnorm. En die beweegnorm is belangrijk want bewegingsarmoede heeft negatieve gevolgen voor onze gezondheid. Dus wat kun je dan naast het zwemmen nog meer doen? Op Fit.nl lees je tips om meer te bewegen, gewoon in de dagelijkse praktijk.

Zo beweeg je meer

  1. Maak een productief moment extra productief
    Maak van een wandeling een productief moment: combineer het met dat ene telefoontje dat je nog moet plegen, luister een audioboek, laat je hond extra lang uit. Of spreek af met die ene vriend die je veel te weinig ziet.
  2. Ga lopend of fietsend naar je werk
    Loop naar de supermarkt/stad/bioscoop/vriendenavond in plaats van dat je kiest voor een voertuig met wielen.
  3. Opstaan, wandelen
    Sta 20 minuten eerder op en ga wandelen zodra je uit bed stapt. Zo begin je de dag actief en voel je je al fris voor je überhaupt gedoucht hebt.
  4. Lees ook: Dit is waarom we echt meer moeten bewegen, zwemmen dus…

  5. Haal koffie of thee voor je collega’s
    Maak kilometers in de baas z’n tijd. Haal bijvoorbeeld vaker koffie voor je collega’s, zo maak je ook snel vrienden… Of ga altijd een verdieping hoger of lager naar de wc. Grijp de lunchpauze aan om een blokje om te gaan. Betrek een paar collega’s als stok achter de deur. Ook ideaal als netwerkmoment!
  6. Parkeer verder en/of stap eerder uit de metro
    Ga je toch met de auto ergens heen? Parkeer hem dan een kilometer van je eindbestemming. Zo wandel je er flink wat stappen bij. Hetzelfde geldt voor het openbaar vervoer, stap gewoon een halte te vroeg uit.
  7. Klassieker: negeer de lift
    We moeten hem toch benoemen, omdat veel mensen dit blijkbaar vergeten. Pak waar het kan de trap in plaats van de lift. Ontloop ook letterlijk de roltrap door de klassieke trap te nemen. Sla een trede over om je billen en bovenbenen extra te trainen.
  8. Plan actieve uitstapjes
    Ga een keer niet met vrienden naar de kroeg, maar ga lekker samen sporten of maak een lange wandeling door het bos of langs het strand.
  9. Geniet van beweging
    Het belangrijkste: geniet ervan! Een loopsessie wordt extra prettig dankzij een mooie route, een zonsondergang, muziek, interessant gezelschap, de lente, of onverwachte gebeurtenissen. Zo is geen wandeling is hetzelfde!



Pomaz