Leesvoer voor de zomer: zwemonderwijs

In het zuiden zijn de schoolvakanties begonnen, nog even en de rest volgt. Een heerlijk moment om even op adem te komen. Om vaak ook even datgene te doen waar het in de hectiek van alledag niet van komt. Lezen staat bij mij hoog op het lijstje. Vooral omdat dit één van de eerste dingen is die in de drukte helaas komt te vervallen. Geldt dit ook voor jou, maar is het nog even de vraag wat je dan écht moet lezen? Wij hebben een aantal lijstjes gemaakt. Bij deze een aantal tips voor boeken over pedagogiek. Voor nu veel leesplezier. En natuurlijk als jij nog andere tips hebt? Laat het ons weten!

Het einde van de opvoeding – Jan Geurtz

Wij opvoeders voelen ons verantwoordelijk voor het latere levensgeluk van kinderen, maar zijn juist bezig hun huidige en toekomstige geluk te dwarsbomen. Volgens Jan Geurtz een fundamentele fout in het basisprincipe van het opvoeden. In dit boek laat hij met veel praktijkvoorbeelden en humor zien dat er een andere manier van omgaan met kinderen mogelijk is. Eentje die niet langer belast is met de zware plicht tot opvoeden en controleren van iets wat van nature niet opvoedbaar en controleerbaar is. Waardoor een toename ontstaat van het toekomstige én huidige levensgeluk van kinderen en hun ouders. Maar zeker ook van ‘beroeps-opvoeders’. Het boek is dan ook een aanrader voor iedereen die met kinderen werkt.

De opvoeders: wat filosofie de schipperende ouder kan leren – Stine Jensen & Frank Meester

Talloze boeken en opvoedgoeroes schetsen een spookbeeld: we zijn geneigd onze kinderen te veel te verwennen. Als we niet uitkijken dan groeit er nu een generatie kinderen op van verwende prinsessen en kleine keizers, zonder manieren. Maar het blijkt dat we het nogal lastig vinden. Straffen of juist belonen, vrij laten of grenzen stellen. Het getwijfel van de hedendaagse ouders, maar ook van de onderwijzers, leidt tot een nieuwe pedagogische crisis in de samenleving. Frank Meester en Stine Jensen noemen dit het zogenaamde ‘schippersyndroom’. In dit boek reiken zij een filosofisch handvat aan voor verschillende dilemma’s. Welke relevante inzichten kun je van grote denkers opsteken?

Lees ook: Leesvoer voor de zomer, inspiratie

Pedagogisch contact, verbondenheid door aanraking – Simone Mark

Fysiek contact in de pedagogische relatie is een verkrampt thema. De moraal van de afgelopen decennia, maar ook excessen zoals met zwemleraar Benno L., hebben ertoe geleid dat het aanraken van kinderen en jongeren in een professionele context in een taboesfeer terecht is gekomen. Een steuntje in de rug, een aai over de bol, een arm om de schouder: mag dat wel of eigenlijk niet? Hoewel leerkrachten hierin kwetsbaar zijn, pleit Simone Mark zeker niet voor het vermijden van elk fysiek contact. Mark hamert juist op het belang van wat zij noemt ‘pedagogisch contact’. In haar boek biedt Mark je haar kennis, inzichten, voorbeelden en vragen om met meer ontspanning in contact te treden. Maar ook om te legitimeren wat je doet.

Temperamentvolle kinderen – Eva Bronsveld

Heb jij in jouw les een kind dat opvliegender lijkt dan de anderen? Lijkt het soms koppiger of kan het van slag raken van iets waarvan je het totaal niet had verwacht? Dan lijkt het er op dat je te maken hebt met een temperamentvol kind, kinderen die bij veel emoties sterker reageren dan gemiddeld. Net als elk kind, zit ook aan een temperamentvol kind voor- en nadelen. Als je een temperamentvol kind goed begeleidt en ondersteunt, zullen de voordelen steeds vaker de bovenhand voeren. Maar hoe kun je dit het beste doen? Er zijn een paar eigenschappen die veel voorkomen. Eva Bronsveld geeft hierin inzicht en dat maakt het voor jou, maar zeker ook voor het kind waar het om draait een stuk aangenamer.

Huilen Boos zijn Ruzie – Hanneke van Hasselt-Mooy

Huilen, boos zijn en ruzie zijn gevoelens en gedragingen bij kinderen waar je als zwemonderwijzer mee kan worstelen. In dit boek geeft Hanneke van Hasselt-Mooy inzicht in emoties die een rol spelen bij dit gedrag en reikt zij concrete richtlijnen aan hoe je hier het beste mee om kan gaan. Hierbij benadrukt Van Hasselt-Mooy de positieve benadering van de probleemsituaties en het opbouwen van zelfvertrouwen en een gevoel van veiligheid bij het kind. Dit vermindert de agressie en de emoties. Van Hasselt-Mooy is ontwikkelingspsycholoog en is werkzaam als Gordon-docent. De Gordonmethode is een specifieke communicatiemethode, waarbij gekeken wordt hoe je zónder al teveel machtsgebruik conflicten kunt oplossen.




Variodeck