27 maart ZwembadBranche Congres

Kiezen of delen óf kiezen om te delen

Een logische titel, waar jij het mee eens bent toch?! Maar in hoeverre ben jij écht bereid om te delen? Op het eerste oog is het makkelijk om te zeggen ‘natuurlijk deel ik’. Maar uit het voorbeeld in deze column blijkt dat het delen niet zo doorzichtig te zijn als bij de introductie zou lijken. Waar ligt voor jou de grens bij het delen?

Wat zou jij doen?

Het wel of niet delen heeft te maken met het onderscheid in verschillende situaties. Stel dat jij tegelijkertijd solliciteert met een andere zwemonderwijzer, genaamd Sven, voor een functie bij een nieuw zwembad. Er zijn meerdere sollicitanten en maar enkele vacatures. De sollicitatie start met een algemene bijeenkomst. Jij weet wie Sven is, maar je bent niet bevriend.
Situatie 1: Sven vraagt aan jou op social media hoe laat de bijeenkomst begint.
Situatie 2: Sven belt en vraagt hoe het zwembad het beste te bereiken is met het OV.
Situatie 3: Sven stuurt een sms-je met de vraag wat jij weet van de visie van het zwembad.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met het schoonmaken en schoonhouden van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



  1. In de eerste situatie verschijnt de vraag op social media. De meeste mensen willen in het algemeen aardig gevonden worden. Dus op social media is iemand sneller geneigd om behulpzaam over te komen. Vrienden zien zo dat jij bereid bent om anderen te helpen. Als jij geen respons geeft, kan dit een negatieve invloed hebben op het beeld dat anderen van jou hebben.
  2. Wanneer iemand belt, zoals in de tweede situatie, is de sociale druk om te reageren anders dan op Facebook. Er zit een verschil in of je iemand helpt, negeert of bewust een foutief antwoord geeft. Het blijkt van invloed te zijn of anderen erachter kunnen komen wie jij wel of niet geholpen hebt. Vanwege het directe contact bij bellen, zullen de meesten hun informatie delen.
  3. Bij een sms-je is er geen sprake van direct contact. De druk is in de derde situatie minder direct dan bij een telefoongesprek. Bovendien zijn jullie concurrenten, hem helpen kan jou je plek kosten. En heeft hij zelf moeite gestoken in het achterhalen van de visie van het zwembad?

Lees ook: Wat maakt ons sterk? Teamwerk!

Speltheorie

Factoren die een belangrijke rol spelen in de keuze om te delen of te helpen in jouw zwembad volgens de Speltheorie.

  1. De onderlinge band
  2. De zichtbaarheid naar anderen toe
  3. De ontsnappingsmogelijkheden
  4. Hoeveel moeite kost het
  5. De hoeveelheid moeite die iemand zelf al heeft verricht

Van grote invloed is of jouw collega andere collega’s iets gunt. Als jij ziet dat een collega een andere collega helpt, blijkt uit onderzoek dat je deze helpende collega ook meer gunt. De bereidheid om te helpen en te delen wordt dus gecreëerd op de werkvloer. Maar hoe vaak ben jij bereid om andere collega’s in het zwembad te helpen? Een zwemonderwijzer heeft als roeping om kinderen te helpen. Alleen hoe zit dat met je collega’s? ‘Natuurlijk deel ik’, past niet altijd bij het zichtbare gedrag op de werkvloer. Deze column is zeker geen sneer naar mensen die ook weleens voor zichzelf kiezen. Hopelijk triggert deze column wel. Waarom wil iemand niet uit zichzelf delen met jou, of hoe zou dit nog meer kunnen gebeuren? Iedereen kan bijdragen om het delen in een team te bevorderen. Maar dan moet jij zelf wel starten met delen, want delen leidt tot delen. Beloon ook het deelgedrag van collega’s. Niet alleen als zij jou iets gunnen, maar ook als jij ziet dat ze anderen iets gunnen en delen. Zie het, benoem het en laat zien dat je het fijn vindt om het te zien gebeuren. Zet dit voort in jouw team en zorg ervoor dat jullie het spreekwoord kiezen of delen omdenken naar kiezen om te delen!

Deze column is geschreven door Daan Hamaker en verscheen in ZwembadBranche #64


advertentie

Aquatickets