Bernard Van Zeebroek (S&R Group): realisatie en exploitatie in eigen hand

Publiek-private samenwerking is de voorbije jaren in Vlaanderen uitgegroeid tot een ingeburgerd begrip. Steeds vaker wordt ook bij sportaccommodaties en zwembaden gekozen voor een DBFMO-contract. Bernard Van Zeebroek, commercieel directeur van S&R Group, legt de voordelen van een integrale opdracht uit. Een gesprek over exploitaties, de rol van de overheid, bouwformules en het belang van recreatie, wellness en horeca.

Lago Kortrijk, het nieuwste paradepaardje van de S&R Group

Planoptimalisatie

Bernard Van Zeebroek maakt het meteen duidelijk dat de trend op de Belgische markt niet zomaar is te kopiëren in Nederlandse zwembaden. Andere wetgeving, commerciële trajecten die afwijken van bij ons en ook een andere manier van omgaan met beslissers bij overheden. Nog afgezien van de verschillen in demografische ontwikkeling en wensen van de bezoekers. Zelfs in Wallonië ligt het anders. In Vlaanderen wordt het ontwikkelen van sportinfrastructuur steeds meer een verantwoordelijkheid voor marktpartijen, zoals bijvoorbeeld de S&R Group. In een DBFMO-contract tekent de private partij voor de financiering, het ontwerp en de bouw van een accommodatie. Maar ook het gebouwonderhoud en het leveren van facilitaire diensten wordt in ‘private’ hand gehouden, voor een periode van 30 jaar. Een dergelijke opzet zorgt volgens Van Zeebroek voor planoptimalisatie, kostenbesparing en betere prestaties. “Je krijgt sneller zaken in beweging.”

Lees ook: Jakko Koenis, ‘Sociale controle is onbetaalbaar’

Kwaliteit

S&R Group hoeft in de ontwerpfase niet extern te onderhandelen met architecten, aannemers en banken. Ook het onderhoud is voor rekening van de marktpartij. In het uitvoerende deel is iedereen in dienst van het consortium. Dat geldt ook voor de medewerkers in extra voorzieningen als bijvoorbeeld fitness en wellness. Een bewuste keuze. “Op die manier kun je beter inspelen op snel veranderende trends in de markt.” De horeca wordt eveneens in eigen hand gehouden. “Wij hebben een andere cultuur op het gebied van eten en drinken. Het is belangrijk voor ons verdienmodel. Daarom ook baten wij in eigen beheer uit. Het zorgt voor continuïteit, kwaliteit en maakt het mede mogelijk dat we ons geld verdienen.” Veel bezoekers van accommodaties van de S&R Group zien hun verblijf als een uitstapje. De verblijfsduur is vaak een halve dag en het herhaalbezoek ligt naar verhouding relatief hoog, met gemiddeld meer dan 10 bezoeken per jaar. “Voor onze exploitaties is dat natuurlijk interessant.”

Lees het artikel verder in ZwembadBranche #64