Generatiemarketing: hoe spreek je iedereen aan?

In een wereld die voortdurend verandert en waarin culturele, sociale en technologische evoluties elkaar snel opvolgen, is een uniforme strategie om je doelgroep te bereiken niet langer effectief. Elke generatie wordt immers gevormd door unieke ervaringen, waarden en communicatievoorkeuren. Dus is generatiemarketing een must. Het is een cruciale strategie om jouw merk te verbinden met mensen van alle leeftijden en achtergronden. Maar wat zijn de verschillende generaties eigenlijk en hoe zorg je dan voor succesvolle marketing? Pascal Swier van Fitbrand zocht het voor je uit.

Verschillende generaties

Om generatiemarketing succesvol toe te passen, is een goed begrip van elke generatie essentieel. Bij deze enkele kenmerken van de belangrijkste generaties.


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Babyboomers (geboren tussen 1941-1955)

Deze generatie is opgegroeid in een tijd van grote veranderingen en hecht waarde aan persoonlijke relaties, loyaliteit en kwaliteit. Zij hebben veel ‘firsts’ hebben meegemaakt, zoals kleuren-tv, mobiele telefoon en computer. In het digitale tijdperk moet je deze groep zeker niet onderschatten en gebruik niet alleen traditionele advertenties, 55% in is in het bezit van een smartphone en 95% gebruikt internet. Facebook is een ideaal medium voor deze doelgroep. Babyboomers hebben een groter concentratievermogen dan jongere generaties en zijn loyaal aan merken. Communiceer helder daarom en vermijd technische termen. Neem de doelgroep serieus en spreek direct tot hen, erken hun problemen en bied oplossingen, vermijd neerbuigende tonen.

Generatie X (geboren tussen 1956-1970)

Gen X’ers zijn onafhankelijk, pragmatisch en waarderen een goede balans tussen werk en privé. Hun leven is stabiel met stabiele banen en financiële welvaart. Zij zoeken naar authenticiteit en zijn bereid om nieuwe technologieën te omarmen, maar tonen wantrouwen tegenover media en reclame. Ondanks hun hoge inkomen zijn zij prijsbewust en duurzaamheid is cruciaal voor hen. Zij zijn de eerste generatie die actief betrokken is bij de wereld van morgen. Gezond ouder worden is een prioriteit, met aandacht voor gezonde voeding en levensstijl. De X-ers zijn online actief, bekwaam in productvergelijking en reviews en kwaliteit prevaleert boven prijs. Nostalgie is een sterk middel bij deze generatie, omdat zij vaak verlangend zijn naar de ‘goede oude tijd’.

De Pragmatische Patatgeneratie(geboren tussen 1971-1985)

De Pragmatische Patatgeneratie maakt snelle keuzes en wil versnelling in leer- en bestuursprocessen. Hun koopgedrag wordt beïnvloed door voorzieningen die processen versnellen en informatievoorzieningen verbeteren. Zij zijn actief op Facebook en tonen groeiend gebruik van Pinterest voor advertising. Privacy is voor de Pragmatische patatgeneratie essentieel, zij delen weinig persoonlijke informatie online en geven de voorkeur aan lokale winkels boven online aankopen. Deze generatie waardeert het product zelf, neemt de tijd voor aankopen, is bereid meer te besteden maar hecht minder waarde aan de volledige ervaring.

Lees ook: Marketing en branding: dit is het verschil

Generatie Y, Millennials (geboren tussen 1986-2000)

Millennials zijn opgegroeid met technologie en hechten waarde aan maatschappelijk bewustzijn, personalisatie en sociale betrokkenheid. Ze zijn moeilijk te bereiken, maar eenmaal verbonden, zijn zij loyaal. Ze zijn kritisch, beïnvloed door technologische ontwikkelingen en verwachten merken die hun leven makkelijker maken en entertainment bieden. Zij geven de voorkeur aan merken die hun identiteit weerspiegelen en maatschappelijk verantwoord handelen. Hoewel zij reclame kritisch bekijken, hechten zij veel waarde aan merken en zijn ze bereid meer te betalen voor kwaliteit. Ze zijn getraind in het negeren en selecteren van informatie, zorg daarom voor boeiende content die zij kunnen delen op hun socials. Misleidende marketing wordt niet gewaardeerd, wel ethisch gedrag en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit moet geen dun laagje zijn, maar geïntegreerd in de identiteit van het bedrijf voor langdurig succes.

Generatie Z (geboren tussen 2001-2015)

Gen Z is de eerste volledig digitale generatie. Zij zijn visueel ingesteld, hebben een korte spanningsboog en zijn op zoek naar authentieke en unieke ervaringen. Het belang van geld begrijpen zij goed, zij sparen niet alleen voor plezier en vakanties, maar ook om schulden te vermijden en verstandig met geld om te gaan. Deze generatie bestaat uit kritische online shoppers die slim gebruik maken van hun smartphone voor aankopen. Met een gemiddelde schermtijd van 7,5 uur per dag, zijn mobiel en online vanzelfsprekend. Om als marketeer hun aandacht te vangen, is Instagram, TikTok, en YouTube effectiever dan Facebook. Korte video’s met muziek hebben de voorkeur, en influencers zijn waardevol, maar authenticiteit is cruciaal. Hoewel Gen Z advertenties op sociale media accepteert, moet je als adverteerder directe impact maken binnen één tot drie seconden, omdat deze generatie snel overschakelt.

Strategieën voor succesvolle generatiemarketing

Om vervolgens de verschillende generaties effectief aan te kunnen spreken, heb je een strategische aanpak nodig. Hier moet je dan op letten.

Grondig onderzoek
Investeer tijd in het begrijpen van de karakteristieken, waarden en gedragingen van elke generatie. Door hun leefstijl, voorkeuren en aspiraties te begrijpen, kun jij jouw marketingboodschap aanpassen.

Personalisatie in actie
Pas jouw marketinginhoud aan om relevant te zijn voor elke generatie. Dit omvat niet alleen de boodschap zelf, maar ook het gebruik van de juiste kanalen en platforms.

Authentieke verbinding
Storytelling is een krachtige manier om verschillende generaties aan te spreken. Vertel verhalen die resoneren met hun levenservaringen en waarden, en bouw zo een authentieke verbinding op.

Diversiteit in kanalen
Elke generatie heeft zijn eigen voorkeur voor communicatiekanalen. Zorg ervoor dat je aanwezig bent op de platforms die zij gebruiken, of dat nu sociale media, traditionele media of andere kanalen zijn.

Maatschappelijke relevantie
Toon jouw betrokkenheid bij maatschappelijke kwesties die belangrijk zijn voor verschillende generaties. Dit kan jouw merkimago versterken en een gevoel van gemeenschap creëren.

Flexibiliteit en evolutie
Generaties en hun voorkeuren evolueren na verloop van tijd. Zorg ervoor dat jouw generatiemarketingstrategieën blijft aanpassen en bijwerken naarmate nieuwe generaties opkomen.

Pascal Swier is branding en marketing specialist bij Fitbrand, een veelzijdig reclamebureau dat al meer dan 30 jaar samen met hun klanten werkt aan branding en design van fitness, sport & health concepten.