15 oktober ZwembadBranche Dag

Marketing en branding: dit is het verschil

Ieder kind kan met plezier leren zwemmen, bewegen in het water is gezond en het is heel leuk. Duidelijk toch? Maar hoe zorg je nu dat mensen dat ook echt weten en naar jouw zwembad, zwemschool of zwemvereniging komen? Werken aan je merk dus. En aan je marketing en communicatie én branding. Of is branding min of meer hetzelfde als marketing? Nee, zeker niet. Alleen de verschillen zijn soms heel subtiel. In een blog legt Peter van der Steege van Fitbrand het haarfijn uit.

Marketing vs Branding

Om het verschil heel snel uit te leggen: Marketing is iemand voor een date vragen en branding is de reden waarom ze ja zeggen. De twee begrippen zijn zeker verbonden met elkaar, maar niet hetzelfde. Daarnaast is er een verschil tussen branding en marketing op macro en micro niveau. Want branding is macro en marketing is micro. Om dit toe te lichten gebruiken ik graag Adidas als voorbeeld:

Macro (Branding): Tegen 2024 wil Adidas al zijn schoenen en kleding gemaakt hebben van gerecycled polyester.
Micro (Marketing): Adidas gaf 200 ontwerpers wereldwijd hun eerste 100% recyclebare schoen voor betatests.
Door 200 ontwerpers deze betatest te geven toont Adidas haar inzet voor duurzaamheid.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met de waterbehandeling in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Branding

Branding is afgeleid van het Oud-Noorse woord ’brandr’ en betekent ‘brandmerken’. Veehouders gebruikte letterlijk een brandmerk om de veestapels van verschillende eigenaren van elkaar te onderscheiden. Hoe simpel en doeltreffend deze oorsprong ook is, branding is tegenwoordig wel wat meer dan je logo ergens op drukken. Branding zorgt ervoor dat een merk zoveel meer is dan alleen het label op een product of dienst. Je kan dus stellen dat branding de ‘waarom’ is van kernwaarden. Deze kernwaarden zeggen wat over je bedrijf op de lange termijn. Het definieert het gehele traject om je bedrijf naar je kernwaarden te positioneren en het zorgt voor loyaliteit (de reden waarom men keer op keer voor hetzelfde bedrijf kiest). Je bedrijf is je merk en je merk is je bedrijf. Branding creëert waarde.

Lees ook: Zwembad en zwemschool: ‘It’s time to be real!’

Marketing

Als branding de ‘Why’ is, is Marketing de ‘How”’. Hoe breng je de kernwaarden van je bedrijf over bij je doelgroep? Dit gebeurt vaak kleinschalig (micro) en op korte termijn. Het definieert tactieken om je merk of je product te positioneren. Deze acties genereren reacties en zetten dingen voor je merk in beweging. Door middel van marketing uit je wie je bent en wie je wilt zijn. Marketing extraheert waarde. Marketing verwijst naar alle activiteiten die een bedrijf onderneemt om de aan- of verkoop van een product of dienst te stimuleren. Marketing is er altijd en overal. Op websites, social media, in de supermarkt, trein, stadions, je brievenbus. Daar waar ik branding definieer als dat wat mensen denken, voelen en zeggen over je bedrijf, is marketing datgene wat jij over je bedrijf zegt.

Wat komt eerst?

Branding is de kern van je marketingstrategie, dus branding komt op de eerste plaats. Je marketingtactieken zullen blijven veranderen en volgt de huidige stand van zaken en culturele trends. Maar je branding blijft meestal hetzelfde. Voor je start aan een marketingcampagne is het belangrijk om te weten wat je uit wilt dragen. Je kan het vergelijken met op vakantie gaan. Je moet eerst je bestemming weten voor je kunt bepalen hoe je daar komt.

Hoe beïnvloeden branding en marketing elkaar?

Voor je start aan een marketingcampagne is het belangrijk om te weten wat je uit wilt dragen. Je kan het vergelijken met op vakantie gaan. Je moet eerst je bestemming weten voor je kunt bepalen hoe je daar komt. Je start dus met je kernwaarden. Wat vind je belangrijk, wie wil je zijn en hoe wil je gezien worden. Wanneer je deze bestemming duidelijk hebt, kan je gaan bepalen hoe je er komt. Tijdens deze hele route naar je eindbestemming is het belangrijk je kernwaarden te onthouden. Vind jij duurzaamheid heel belangrijk en wil je gezien worden als duurzaam persoon dan sluit een vliegvakantie niet aan bij je kernwaarden. Zo werkt het ook met marketing en branding. Branding is je doel en je normen en waarden. Marketing is je route en de manier hoe je, je doel gaat bereiken.

Peter van der Steege is eigenaar van Fitbrand, een veelzijdig reclamebureau dat al meer dan 30 jaar samen met hun klanten werkt aan branding en design van fitness, sport & health concepten.


advertentie

VDH Watertechnology