Dit is waarom kinderen vaker moeten zwemmen!

Bewegen is erg belangrijk en gezond. Zeker ook voor opgroeiende kinderen. Toch bewegen veel kinderen nog te weinig. In 2019 voldeden bijna 56% van de kinderen van 4 tot en met 11 jaar aan de beweegrichtlijn. Dat cijfer moet natuurljk omhoog, met een gezonde leefstijl kun je niet vroeg genoeg beginnen. Maar waarom is het zo belangrijk en hoeveel moeten kinderen dan bewegen om gezond te blijven? Oftewel: dit is waarom kinderen vaker moeten zwemmen!

Waarom is bewegen zo belangrijk?

Bewegen heeft vele voordelen. Het verbetert de fitheid, coördinatie en motoriek en versterkt de spieren en botten. Ook is er genoeg bewijs dat bewegen een positieve invloed heeft op het emotionele welzijn van kinderen en jongeren, met name als het gaat om zelfvertrouwen. Door te bewegen leer je steeds beter wat je met je lijf kunt. En als je merkt dat je steeds meer kan, gaat je eigenwaarde ook omhoog. Zeker als het iets is, waarvan je dacht het eerst niet te kunnen. Een goed voorbeeld is leren zwemmen, beetje bij beetje zien kinderen dat ze steeds vaardiger worden. En dat geeft hun zelfvertrouwen een enorme boost. Het maak kinderen ook socialer, het verbroedert en zorgt voor nieuwe vriendschappen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat sporten het risico op depressieve symptomen verlaagt. Richard Bailey ontwikkelde op basis van onderzoek zelfs een model waarin 79 effecten van bewegen worden benoemd. Meer bewijs heb je volgens mij niet nodig…

Lees ook: Moeten kinderen meer bewegen? Lekker gaan zwemmen!

Hoeveel moeten kinderen bewegen?

De Gezondheidsraad heeft op basis van onderzoek richtlijnen opgesteld die aangeven hoeveel je moet bewegen om gezond te blijven. Voor kinderen van 4 tot 18 jaar geldt: minstens elke dag een uur matig intensieve inspanning en minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten. Daarnaast is het advies om niet teveel te zitten. Bij matig intensief bewegen gaat het om het krijgen van een hogere hartslag en een versnelde ademhaling en bij botversterkende activiteiten dat het lichaam met het eigen gewicht wordt belast. Spierversterkende activiteiten moeten kracht en uithoudingsvermogen van de spieren verbeteren bijvoorbeeld door specifieke krachtoefeningen. Zwemmen is uiteraard een geschikte vorm van bewegen voor kinderen. Zeker ook omdat het een sport is die minder kracht kost, maar wel langdurig kan worden volgehouden. Het is daarmee ideaal om gematigd intensief te sporten, maar ook om de spieren te versterken en het uithoudingsvermogen te verbeteren. En bovenal is het natuurlijk ook vooral heel leuk!

Met dank aan ‘Alles over sport’




Variopool