Viral op LinkedIn? Zo doe je dat!

Bijna 8 miljoen miljoen Nederlanders hebben een account op LinkedIn. Maar voor een grote groep blijft het een online CV, een netwerk uitsluitend bedoeld voor zakelijke doeleinden. Doordat LinkedIn meer de focus legt op blogs en hashtags lukt het ze wel steeds beter om gebruikers naar het platform te trekken. Het dagelijks gebruik is inmiddels al gestegen met 24%. Ook voor zwembaden biedt het online netwerk van LinkedIn kansen op meer exposure, interessante partnerships en het verwerven van een groter netwerk. En ook wat je plaats op LinkedIn kan viraal gaan. Maar dat gaat niet vanzelf. Wat moet je daarvoor dan doen? New Media Brains geeft tips.

  1. Durf te vragen. Vraag je collega’s om jouw post te delen op hun eigen social media netwerken. En vraag ook andere bekenden (het liefst met een groot en voor jou belangrijk bereik) om jouw artikel leuk te vinden, te delen en er commentaar op te geven. Wees eerlijk en vertel ze dat je een geweldige post hebt geschreven en dat je die graag viral wilt laten gaan. De kans is heel groot dat zij dat doen, mensen delen graag en zeker content waar anderen iets aan hebben.
  2. Timing, timing, timing! Ook al heb je uren zitten zwoegen op de content en wil je het dolgraag publiceren, weersta de verleiding om dit op obscure tijdstippen te doen. Kies een dag en tijdstip waarop je weet dat mensen online zijn en tijd hebben om het te lezen. En denk hierbij niet alleen aan werktijden, de zondagochtend wil ook nog wel eens heel goed scoren.
  3. Gebruik de ‘comments hack’. Over het algemeen werken social media algoritmes hetzelfde: een snelle, geconcentreerde serie van comments op een post is meestal een aanzet tot een viral. Gebruik dit, door zoveel mogelijk mensen te vragen om een comment achter te laten. Heb je een post met een vraag, vraag mensen dan om zo snel mogelijk bijvoorbeeld ja of nee te antwoorden in de comments. Antwoord altijd op alle comments en doe dat zo snel mogelijk.
  4. Maak gebruik van LinkedIn Groepen. Deel je artikel in zoveel mogelijk LinkedIn groepen, de regels van de groepen in acht nemend. Voordeel van een eigen groep is dat je de email notificatie kunt gebruiken, een mail die leden krijgen als er een nieuwe post in gepubliceerd.
  5. Lees ook: Instagram hashtags: hoe gebruik je ze optimaal?

  6. Betrek nieuwe connecties. Stuur een introductie bericht naar nieuwe connecties op LinkedIn, waarin je hen verwijst naar je artikel – het kan hen wellicht interesseren.
  7. Spread the word. Deel je artikel op alle social media waar je actief bent, en vergeet niet per platform de eventuele hashtags en mentions aan te passen.
  8. Blijf monitoren. Check wie jouw artikel heeft gedeeld, en check ook hun volgers. Vergeet niet om de mensen die jouw artikel hebben gedeeld, publiekelijk te bedanken bijvoorbeeld door middel van een mention/tag in een update.
  9. Maak links. Zoek de verbinding en maak links naar eerdere, populaire, artikelen in je nieuwste post.
  10. Maar bovenal: Content is King, maar online distributie is Queen! Want wat is het punt van geweldige content, als niemand het leest? Stop daarom met focussen op het schrijven van lange artikelen om zo vaak mogelijk te kunnen posten op LinkedIn. Richt je vooral op posts die er toe doen en die gelezen worden. Ook als dat inhoudt dat je daardoor minder frequent publiceert.

Met dank aan Social Media Monteur, een onderdeel van New Media Brains.




RBI Corrosion