Het werken als lesgever is fantastisch, toch spelen er soms irritaties. Discussies met collega lesgevers over het doorsturen van kinderen naar een volgend niveau en grote niveauverschillen in één badje. Maar ook is het soms lastig uit te leggen aan ouders waarom hun kind niet naar het volgende niveau mag…
View more‘Beginnen is altijd lastig’, merkte Poeh fronsend op. ‘Soms begint een begin al voor je er goed en wel aan toe bent en dat kan weleens een probleem zijn.’ Zou jij een betere lesgever willen worden? Ja? Dan ben je volgens Winnie-de-Poeh al begonnen. Kun je jezelf beter maken? Jazeker, gewoon…
View moreAldus de Griekse filosoof Heraclites. Sinds maart 2020 hebben we dit aan den lijve ondervonden. Bij mijn werkzaamheden, mijn klanten, alle communicatie en de wijze van communiceren en natuurlijk bij de zwemstuurkaarten. Ik ben benieuwd welke veranderingen blijvend zijn. Uitbreiding van openingsuren, zwemlessen door laten gaan in de zomer en…
View moreHoe gaat het ermee? Grote kans dat jouw antwoord ‘erg druk’ is. Druk klinkt niet echt ideaal. Vaak gaat het dan om opgelegde druk. Een fijn antwoord zou zijn: ‘het gaat lekker, ik heb een goed gevulde agenda’. Onder hoge opgelegde druk staan is immers alles behalve ontspannen. Drukverlagend lesgeven…
View moreVraag eens aan je collega wat deze ervan vindt als een kind huilt in de zwemles of als je boos moet worden op een kind of een kind zelfs moet straffen. Vind je collega dat oké? Het antwoord behoort simpelweg ‘nee’ te zijn. Toch gaan veel zwemonderwijzers uitleggen waarom huilen…
View moreVoor veel kinderen staat leren zwemmen voor angst. Ze zijn zenuwachtig voor de zwemles en piekeren er soms in hun bed over of hebben er zelfs nachtmerries over. Een enkeling kan wel eens bang zijn tijdens de zwemles, dat kan gebeuren. Maar ik zie tijdens mijn bezoeken aan zwembaden te…
View moreZwemmen staat vaak in de belangstelling. Of het nu over de nieuwe diploma’s gaat die de KNZB wil gaan uitgeven, over schoolzwemmen of over het grote aantal kinderen dat niet het gehele Zwem A, B en C behaalt. Maar helaas ook door het grote aantal verdrinkingsgevallen van de afgelopen zomer….
View moreAls zwemonderwijzers over hun werk nadenken, dan gaat het meestal over ‘wat en hoe’. Wat voor oefenstof bied ik aan en hoe bied ik die oefenstof aan. Maar er wordt weleens iets vergeten dat misschien wel veel belangrijker is: de relatie zwemonderwijzer – kind. Zwemonderwijzers zijn beslissend voor de motivatie…
View moreLaatst kwam ik Joelle tegen. Joelle zwom in niveau 2 en leerde de enkelvoudige rugslag en de borstcrawl combinatie als grofmazige doelen. Joelle zwom een technisch mooie schoolslag en een technisch mooie enkelvoudige rugslag. Op mijn vraag aan haar zwemonderwijzer waarom zij nog op niveau 2 zwom, zei hij: “Ja,…
View moreZwemonderwijzers houden niet zo van planningen maken. ‘Want’, zo hoor ik ze vaak zeggen, ‘het zit allemaal in ons hoofd’. Natuurlijk kan je veel in je hoofd opslaan. Maar het in je hoofd plannen van de vaardigheden voor het C diploma is praktisch onmogelijk. Voor kinderen is het belangrijk dat…
View more