Zwemmen is goed voor de motorische vaardigheden van kinderen

Bewegen is voor kinderen niet alleen goed om overgewicht tegen te gaan, het is ook cruciaal voor het aanleren van de motorische vaardigheden. Belangrijk want van deze vaardigheden hebben zij hun leven lang profijt. Niet alleen fysiek, ook sociaal. Het blijkt dat kinderen die motorisch minder ontwikkeld zijn, makkelijker aan de zijlijn komen te staan omdat ze niet goed mee kunnen komen bij het spelen of sporten. Zwemmen is natuurlijk ook heel belangrijk voor de jeugd om deze vaardigheden te ontwikkelen.

Motorische vaardigheden

De mens heeft vijf basis motorische vaardigheden: snelheid, kracht, coördinatie, lenigheid en uithoudingsvermogen. Deze vijf zijn van groot belang voor een gezonde ontwikkeling. Kinderen doen deze vaardigheden van jongs af aan vaak spelenderwijs al op door te rollen, te kruipen, te gaan lopen en iets vast te pakken en naar de mond te brengen wordt de motoriek al getraind. Maar het is wel belangrijk dat kinderen blijven bewegen en ouders dit blijven stimuleren. Kinderen die van jongs af aan veel bewegen, groeien gezonder op. Maar de kans is ook groter dat deze kinderen op latere leeftijd blijven bewegen.

Grove en fijne motoriek

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen grove en fijne motoriek. Voor zwemmen geldt vooral de grove motoriek. Dit train je alleen al door te bewegen in het water, maar zeker ook door spelletjes in het water. Denk aan het gooien en vangen van ballen in het water, het klimmen op matten in het water, het duiken door een gat, het lopen over het water middels een mat. De fijne motoriek, die van belang is voor bijvoorbeeld schrijven, is te oefenen door met je handen bewegingen te maken: (nep-) piano te spelen, een pen te laten ronddraaien tussen je vingers, kleine balletjes te maken van klei en kralen of muntjes in een potje te stoppen.

Lees ook: Jeugd beweegt steeds slechter, tijd om te zwemmen!

Aanleg of aanleren

Ook bij motoriek geldt dat het bij de ene beter is ontwikkeld dan bij de ander. We kennen allemaal wel de ‘onhandige’ types die vaak vallen of geen balgevoel lijken te hebben. Aanleg speelt inderdaad een rol bij de ontwikkeling van de motoriek van kinderen. Er zijn nou eenmaal kinderen die soepeler bewegen dan anderen of die van nature heel behendig zijn of sterk. Maar je kunt het zeker ook trainen. Als kinderen veel bewegen, heeft dan een positieve invloed op de ontwikkeling van de motoriek. Ook bij kinderen die hier minder aanleg voor hebben.

Verschillende leeftijdsfasen

  • Tot 5 jaar
    Er hoeft nu nog geen structuur in te zitten als de omgeving maar veilig is. Spelen, stoeien, klimmen, klauteren, een koprol oefenen, een bal overgooien: elke beweging is goed als het kind er maar plezier in heeft. Regelmatig zwemmen is ook heel goed. Zwemmen met kinderen kan natuurlijk als als zij nog een baby zijn. Dit is uiteraard ook goed ter voorbereiding op de zwemles.
  • 6 – 8 jaar
    In deze leeftijd beginnen veel kinderen met zwemles en gaan op een sportclub (of ouders wachten hiermee totdat het kind een zwemdiploma heeft…). Als een kind op zwemles zit, is het natuurlijk ook belangrijk dat het kind daarnaast veel zwemt met de ouders. Dit is goed voor de motorische ontwikkeling en het heeft een positieve invloed op het leren zwemmen. Wat sporten betreft, het gaat in deze leeftijdsfase nog niet om winnen of een moeilijke techniek aanleren. Plezier moet voorop staan.
  • 9 – 12 jaar
    Op deze leeftijd trainen kinderen meer sportspecifiek. De techniek van een sport wordt belangrijker. Maar dit is nog niet de leeftijd om te gaan specialiseren. Het blijft belangrijk voor een kind om zich breed te ontwikkelen. Kinderen met een zwemdiploma kunnen nu ook regelmatig zelf gaan vrijzwemmen met vriendjes en vriendinnetjes.
  • 12 jaar en ouder
    De sport wordt steeds serieuzer. Niet ieder kind vindt dat leuk. In de pubertijd, bij de overstap naar de middelbare school willen kinderen nog wel een stoppen met sport, chillen met leeftijdgenoten wordt belangrijker. Het is dan wel leuk om te bewegen met vrienden, zoals een middagje of avondje zwemmen met vrienden.

Met dank aan Sportzorg, een onafhankelijke voorlichtingswebsite van alle sportartsen over verantwoord sporten die is mogelijk gemaakt door het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport.