In heel Nederland zijn de scholen weer begonnen en daarmee de reguliere zwemlessen ook. Waar wij al ons al weken voorbereiden op deze start staan veel gezinnen nog in de vakantiestand. Kinderen lijken zo van de camping gerold of uit een vliegtuig gestapt. Met bruine lijven en vol vakantieverhalen komen ze weer naar de les. Ouders hebben de grootste moeite hun ritme weer te vinden en lijken in de vakantie alle regels en afspraken vergeten te zijn.
Curlingexcuses
Sommige ouders zijn zelfs de zwemlestijd vergeten. Natuurlijk heb je hen daarover een mailtje gestuurd (‘oh ja? Niet gezien’) en staat het in de app (‘oehh daar kijk ik eigenlijk nooit op’). Ouders lopen de zwemzaal op omdat ze essentiële informatie hebben voor de docent terwijl ik alleen maar curlingexcuses hoor: “Pepijn is een beetje snotterig aan de schoolweek begonnen”, “mijn dochter is nog een beetje moe van de terugreis”. De druk wordt direct opgevoerd met opmerkingen als “wij hebben de hele zomer flink geoefend dus Pien kan door naar het volgende niveau” of “we hebben 4 weken zonder bandjes gezwommen en dat ging perfect!”
De vergeetcurve van Ebbinghaus
In het formatierooster zijn soms ook dingen veranderd, docenten werken op andere dagen, er zijn nieuwe collega’s of collega’s zijn weg en kinderen zijn van lesdag veranderd in verband met andere sporten. Zo’n eerste week verloopt roerig en dat schuurt af en toe behoorlijk in de omgang en communicatie met ouders. Onze strakke voorbereiding ten spijt zijn we helaas veel energie kwijt aan het opfrissen van het geheugen van ouders over de geldende regels en afspraken. De Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus deed al in 1885 onderzoek naar de werking van het geheugen en heeft ontdekt dat we allemaal na verloop van tijd dingen vergeten. Gelukkig heeft hij ook onderzocht hoe wij invloed kunnen hebben op de mate waarin mensen vergeten. Oftewel: hoe we ervoor kunnen zorgen dat ouders bepaalde formatie onthouden en dus niet vergeten.
- Zorg voor herhaling. Dit geldt voor de frequentie, maar ook voor de vorm. Dus deel de eerste 6 weken, met vaste frequentie, dezelfde boodschap op verschillende manieren. Denk aan een post op verschillende sociale media die je herhaalt, een digitale nieuwsbrief met dezelfde boodschap en posters in de hal van je bad.
- Maak het betekenisvol. Zorg dat je onderscheid maakt per doelgroep. Dus ouders met kinderen die net op les zitten, herinner je aan het downloaden van de app en waar ze terecht kunnen met vragen. Ouders met kinderen in hogere groepen willen graag weten wanneer het diplomazwemmen weer plaatsvindt en herinner je aan de kledingeisen hiervoor.
- Houd de informatie praktisch. Als je kijklessen organiseert en je deelt de data, leg dan uit dat ouders dit agenderen zodat ze het niet vergeten en vertel wat het doel is van die les.
- Vertel gerust aan iedereen dat het de bedoeling is dat mensen de informatie lezen, begrijpen en onthouden, waar ze terecht kunnen met vragen en waarom ze de informatie ontvangen.
- Verlies niet je geduld en gebruik humor. We weten dat humor bijdraagt aan de mate waarin iemand iets onthoudt.
- Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dus zorg dat je met het team ook handelt naar de afspraken die je communiceert.
Deze tips kan je uiteraard ook toepassen in de communicatie over andere zaken dan de zwemlessen… Werk ze weer!
Deze blog is geschreven door Nicolette Smale. Nicolette is freelance zwemonderwijzer en teamleider in de zwembadbranche en heeft 25 jaar ervaring met relatiemanagement in het bedrijfsleven. Met haar eigen bedrijf geeft ze trainingen en bedrijfsadviezen aan zwembaden over communicatie over zwemles, met als specialisatie klanttevredenheid.