27 maart ZwembadBranche Congres

Pomaz al 45 jaar betrouwbaar partner van zwembaden

Ze zijn meer dan een technische groothandel voor bouwers van zwembaden en zwembadexploitanten. Het in Geldrop gevestigde Pomaz is ook een kenniscentrum, met specialisten die hun klanten met raad en daad verder helpen. Het delen van kennis en inzichten is volgens salesmanager Bas Carpay de sleutel tot alle succes. “Van alles wat we verkopen willen we zo veel mogelijk weten, dat zit in onze aard.” 

Carpay straalt passie en plezier uit. Precies de kernwaarden die verankerd zijn in het bedrijf dat inmiddels ruim 45 jaar bestaat. “Je mag ons gerust vakidioten noemen.” Bij Pomaz houden ze van zwembaden en ze weten wat de branche nodig heeft. “We willen op een plezierige en vakkundige manier van toegevoegde waarde zijn in de zwembranche.” In de publieke sector richt het 35 medewerkers tellende bedrijf zich vooral op filtertechniek, waterbehandeling, verlichting en reiniging. Ook de particuliere markt is belangrijk voor Pomaz, sinds 2019 onderdeel van het Belgische familiebedrijf Pollet Pool Group (PPG). In een concurrerende markt was die schaalvergroting volgens Carpay noodzakelijk. “Het heeft ons versterkt. PPG is een internationaal bedrijf dat bestaat uit tien distributiebedrijven en twee fabrikanten. Zo’n grote organisatie levert efficiencyvoordelen op en zorgt er mede voor dat wij een hoog voorraadniveau aan kunnen houden.”


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Snel leveren

In het magazijn zijn vrijwel alle materialen en onderdelen voor zwembaden op voorraad. Van grote filters en pompen, tot onderwaterverlichting en bodemzuigers. Juist in deze tijd, waarin de logistieke keten onder druk staat en veel materialen schaars zijn, kan Pomaz daardoor het verschil maken. “Wij kunnen snel leveren. Geldrop is strategisch gezien ook de ideale uitvalsbasis. De meeste grote zwembadbouwers zitten in Noord-Brabant en Gelderland. En ook de Belgische markt is dichtbij.” De binnen Pomaz aanwezige technische kennis is volgens Carpay onderscheidend. “Wij hebben een hecht en stabiel team, met specialisten voor elk product. We zijn er trots op dat we medewerkers hebben die hier al dertig jaar of langer zitten. Dat zijn mensen die ook nog alles weten van materialen of installaties die we jaren geleden al hebben geleverd.” Weinig verloop in het personeelsbestand heeft alles te maken met een goede werksfeer en liefde voor het vak. Maar het heeft ook een keerzijde. Het gevaar bestaat dat nieuwe en innovatieve ideeën niet of te weinig naar binnen komen. Carpay wil er de ogen niet voor sluiten. “Het is voor ons een uitdaging om te verjongen. We zijn altijd op zoek naar talent dat ons team kan versterken. Als onderdeel van PPG zijn wij gelukkig verzekerd van alle knowhow en innovaties die nodig zijn om zwembadbouwers en zwembadexploitanten optimaal te ondersteunen en adviseren. Wij geloven in kennisdeling. Door goed te luisteren naar de wensen en ervaringen van de eindgebruiker worden we zelf sterker. Samen kunnen we meer uit de markt halen.”

Scholingsruimte

Twee jaar geleden opende Pomaz een nieuwe en ruime scholingsruimte, juist om die gewenste kenniscirculatie een extra impuls te geven. “Monteurs of techneuten van zwembadbouwers of zwembadinstallateurs krijgen hier uitleg over praktische zaken, van details over aansluitingen tot hoe je het best eventuele storingen kunt ondervangen.” De specialisten van Pomaz gaan ook naar de klant toe. “Wij geven geregeld scholing op locatie. Maar het gebeurt ook dat potentiële kopers van materialen en installaties voor tekst en uitleg eerst naar Geldrop komen. Wij geven ook met regelmaat demonstraties op locatie voor bijvoorbeeld bodemzuigers of LED verlichting.” Het is volgens Carpay een werkwijze die op termijn altijd loont. “Wij staan graag dicht bij de klant.” Wederzijds vertrouwen is de basis van duurzame klantrelaties. Daar hoort zeker het leveren van kwalitatief hoogwaardige producten bij. Voor Pomaz is dat een vanzelfsprekende standaard, zegt Carpay. “Wij kiezen bewust, en zoveel als mogelijk, voor Europese leveranciers. Onze filters komen uit Spanje, de pompen uit Duitsland en voor de LED-verlichting hebben we een Nederlandse leverancier. Dolphin, de leverancier van onze bodemzuigers, zit wel in Israël en is marktleider. Bij de warmtepompen ligt het verhaal ook anders, die zijn veelal afkomstig uit China.”

Snelle reactietijden

Wat Pomaz ook onderscheidt: de optimale bereikbaarheid van de helpdesk bij storingen en de snelle reactietijden. “Wij repareren in eigen huis. Onze werkplaats is er helemaal op ingericht om de klant snel te helpen. Als zwembad kun je nou eenmaal niet lang zonder bodemzuiger. Een bad mag er bij ons dan ook op rekenen dat de bodemzuiger binnen 48 uur terug is, gemaakt en wel. Zo nodig hebben we ook uitleenmodellen beschikbaar.” De hele organisatie bij Pomaz staat in dienst van de klant, met ruime openingstijden van half acht in de ochtend tot ’s middags 17.00 uur. Wie een acuut probleem heeft, hoeft in Geldrop niet bang te zijn dat hij moet chatten met een robot. “Op onze technische helpdesk zijn altijd twee mensen beschikbaar om telefonisch alle vragen te beantwoorden en klanten zo nodig door te leiden naar de specialist binnen de organisatie. Een andere mogelijkheid is beeldbellen, hierdoor is het gemakkelijker om mee te kijken en het probleem te lokaliseren en op te lossen.” De digitale oplossing is bij Pomaz ook voor handen. “Klanten kunnen op een afgesloten gedeelte van onze site inloggen op hun eigen portal en hun vraag stellen.” Naast de ruime beschikbaarheid van materialen en onderdelen, maakt ook de interne logistiek de nagestreefde snelle reactietijden mogelijk. “We hebben onze eigen servicebussen en maken gebruik van vaste transporteurs.”

Als kennis- en productleverancier heeft Pomaz vertrouwen in de toekomst. “Met een goed en uitgebalanceerd assortiment staan we dicht bij de zwembadbouwers en de branche als geheel. We bieden de klant maximale ondersteuning op álle vlakken. Van het snel leveren van kwaliteitsproducten tot online ondersteuning en het bieden van een uitgebreid scholingsprogramma en vergaande ondersteuning, vooraf en na levering. En door te sparren met de klant en intensief samen te werken, kunnen we ook samen verder professionaliseren.”

Bezoek de stand van Pomaz tijdens de ZwembadBranche Dag op 10 oktober

Of kijk voor meer informatie op www.pomaz.nl of bel 040-2856658

advertentie

XS2 voor Zwembaden