Waarom je ook als zwembad als ‘sterk merk’ in de markt wil staan

‘Wij hoeven niet zo nodig zichtbaar te zijn in de markt. De klanten komen toch wel. We hebben zelfs een wachtlijst.’ Als je dit zo kunt stellen, verkeer je in een gunstige positie. En veel zwembaden en zwemscholen hebben inderdaad een wachtlijst voor hun zwemlessen. Maar hoe zit het met de rest van de tijd, is het bad dan ook gevuld? Komen de Fifty-Fitters vanzelf? Zit die nieuwe FloatFit groep meteen vol? En wat gebeurt er als er een gave sportschool in die nabijgelegen nieuwbouwwijk wordt gebouwd? Is jouw zwembad of zwemschool dan nog steeds de logische eerste keuze voor buurtbewoners?

Merk met een eigen ‘karakter’

In de praktijk merk ik dat veel zwembaden en zwemscholen in die situaties toch moeite hebben met het aantrekken van klanten. Juist omdat ze gewend zijn dat klanten eerder als vanzelf ‘aan kwamen zwemmen’. Wat je organisatie sterker en stabieler maakt, is als je bezoekers aantrekt die een voorkeur voor jullie locatie hebben omdat ze jullie ‘als merk’ leuk vinden. Niet alleen omdat jullie toevallig om de hoek zitten. Als je klanten fan van je zijn, zorgt dat voor hogere en stabielere bezoekersaantallen. Voor nu, maar ook voor de toekomst. Want je bent minder afhankelijk van externe factoren, zoals een nieuwe locatie in de buurt. Je mag jullie zwembad of zwemschool dus zeker gaan zien als ‘merk’ met een eigen ‘karakter’. En dat merk kun je dan gaan versterken. Want een ‘sterk merk’ zijn heeft veel voordelen.


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



  • Een sterk merk geeft richting

Een merk communiceert met de buitenwereld. Maar wanneer je niet goed weet waar je merk voor staa, is dat nog best lastig. Want welke huisstijl past erbij, welke media zet je in en op wat voor manier ga je het merk promoten? Een sterk merk geeft dan houvast en richting. Wanneer je weet hoe je het verhaal wil vertellen en op welke doelgroep je je richt, krijgen medewerkers en klanten houvast en blijft de organisatie relevant.

Lees ook: ‘Goede marketing hoeft niet moeilijk te zijn’

  • Een sterk merk trekt de juiste klanten aan

Wie zijn jullie en waarom doen jullie wat jullie doen? Door een persoonlijke verhaal uit te dragen val je op tussen alle concurrentie in de markt. De prijzen en diensten die andere organisaties aanbieden zijn soms vergelijkbaar. Maar jullie eigen verhaal is uniek. En dat trekt de aandacht. Als het verhaal consequent wordt verweven in de huisstijl en de ’tone of voice’, vergroot dit binnen no time herkenning en erkenning in de markt, net als de loyaliteit aan jullie merk.

  • Een sterk merk heeft trotsere medewerkers en klanten

Het is niet meer dan logisch dat mensen graag werken voor een organisatie waar ze trots op zijn. En hoe enthousiaster de medewerkers, hoe sterker het merk. Trotse medewerkers worden zelfs merkambassadeurs: zij delen het merk uit zichzelf op een positieve manier. Wanneer medewerkers goed op de hoogte zijn van het doel en de redenen waarom zij daarvoor gaan, versterken zij een merk met liefde. Met als gevolg dat potentiële klanten ook enthousiast worden en bestaande klanten nóg trouwer.

Hoe wordt je merk sterk?

Een sterk merk ontstaat in de eerste instantie van binnenuit. Als organisatie moet je goed weten wie je bent, wat je doet en voor wie. Waar je voor staat en waar je voor gaat. Dat alles vertaal je naar een aantrekkelijke boodschap aan je klanten en potentiële klanten. Een soort belofte. En dat draag je uit. Zorg er vervolgens voor -het liefst met de hele organisatie- dat je maximaal zichtbaar bent. Dat jullie veel communicatie-uitingen verspreiden, strak en in een herkenbare huisstijl. Een potentiële klant moet jullie merk namelijk vijf tot zeven keer ergens zien voordat hij of zij het onthoudt. Daarna maakt men de keuze: vind ik dit merk leuk, vertrouw ik het en wil ik hiervoor kiezen? Op naar een sterk merk!

Deze blog is geschreven door Esther Blok, zij is gespecialiseerd in het neerzetten van zwem-en sportbedrijven als merk. Ze leert alle medewerkers om zelf de zichtbaarheid van hun organisatie te vergroten.