‘Zwemvaardigheid na het diploma: hoe borgen we dat?’
Zowat één op de vier kinderen voldoet anderhalf jaar na het behalen van het B-diploma niet meer aan de exameneisen. Dat is één van de meest in het oog springende conclusies uit lopend onderzoek van het Zwemanalyselab Windesheim Zwolle. Dergelijke uitkomsten roepen vragen op over de zwemveiligheid van kinderen met…
Creatief brainstormen: doe jij mee?
Een vast onderdeel van de opleiding ‘Leiding geven in het zwembad’ die ik verzorg, is een introductie op creatief denken. De deelnemers werken voor de opleiding aan een verbetering of een verandering binnen hun eigen organisatie. Als de startvraag duidelijk is, moeten er oplossingen worden bedacht. Natuurlijk zijn er altijd…
Het Malieveld onder water zetten?
Op 30 en 31 januari staan er weer acties gepland. Men wil de scholen sluiten voor structureel meer geld voor het onderwijs. Al eerder hebben de lesgevers hun werk neergelegd. Nou nee, niet alle lesgevers. Zwemonderwijzers niet. Zal er ooit een dag komen dat ook zwemonderwijzers het werk neerleggen? En…
Zo zorg jij voor tevreden kinderen én ouders
Als iemand presteert wat men verwacht, is iedereen tevreden. Dit geldt ook voor zwemles. Als een kind vordert zoals verwacht, heb je tevreden kinderen én ouders. En dat is natuurlijk wat wij willen. Tevreden ouders en kinderen zijn ambassadeurs voor de lessen. Ontevreden ouders daarentegen kosten veel energie en bezorgen…
Speciaal onderwijs biedt vaker schoolzwemmen aan dan het reguliere onderwijs
Leren zwemmen is voor kinderen met een beperking vaak wat lastiger dan voor kinderen zonder een beperking. Schoolzwemmen is natuurlijk altijd aan te raden, maar voor kinderen met een beperking is schoolzwemmen in het speciaal (basis)onderwijs een prettige manier om langs een andere leerroute zwemvaardigheden aan te leren. Maar wordt…
Aftellen tot Kerstmis: tel je mee?
Afgelopen donderdag ontving ik een mail met een uitnodiging voor een adventskalender. Ik veerde helemaal op. Het is alweer december! Vorig jaar wilde ik ook zoiets doen. Even stilstaan aan het eind van het jaar, op een ludieke manier. In 2018 was ik te laat met dat idee, maar donderdag…
Kijkles: yes! of stress?
Het valt mij op dat veel collega’s niet blij worden van de kijklessen. De meeste lesgevers kunnen niet precies uitleggen wat ze er zo vervelend aan vinden. Ze zijn gewoon altijd blij dat die week weer voorbij is en men weer ‘gewoon’ kan gaan lessen. Het algemene beeld is vaak…
Lesje geleerd?
Als je zwemles geeft, wil je natuurlijk zorgen voor een plezierige les waarin veel wordt geleerd. Wanneer een lesgever aangeeft dat dit met een bepaald kind of groepje moeizaam gaat, wordt bij ons door een coach begeleiding op maat geboden. De coach kijkt mee en meestal zijn enkele tips dan…
Je communiceert altijd. Ook als je niets zegt!
Jíj herkent ze vast al bij de eerste kennismaking. Ouders die bijvoorbeeld alleen maar een diploma komen halen, voortdurend bevestiging zoeken, proberen hun gelijk te halen, het allemaal beter weten of gewoon hun kind lekker alles laten ervaren. En zo zijn er nog vele varianten. Het zou me niet verbazen…
‘Leren zwemmen heeft geen prioriteit’
De afgelopen 3 jaar heeft voor mij in het teken gestaan van kinderen en ouders in Vietnam bewust maken van het belang van veilig en vaardig leren én kunnen zwemmen. Veel Vietnamezen kunnen niet zwemmen en de gevaren hiervan worden vaak onderschat. Leren zwemmen heeft dan ook geen prioriteit. Bij…