Leesvoer voor de zomer – Zwemonderwijs
Werken in het zwemonderwijs draait allang niet meer alleen om het aanleren van zwemslagen. Het vraagt ook inzicht in hoe kinderen leren, zich ontwikkelen en wat ze nodig hebben om met vertrouwen het water in te gaan. In deze lijst vind je boeken die helpen om je verder te verdiepen…
Dag van het kind: als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig
Op moederdag antwoordde ik vroeger steevast op de vraag wanneer het kinderdag is, dat het elke dag kinderdag is. Maar gisteren was het echt zover: ‘Internationale Dag van het Kind’. Een dag waar het kind centraal staat en ouders hun kinderen cadeaus geven. Dat laatste vertel ik er thuis even…
Praten met kinderen wordt zo simpeler, effectiever en vooral leuker!
Praten met kinderen is niet zo moeilijk. Praten zodat zij daadwerkelijk je aandacht hebben en gaan luisteren is lastiger. Maar niet volgens ‘How to talk to kids’. Een methode die is gebaseerd op een andere manier van luisteren naar kinderen én praten met kinderen. Die staat voor een betere communicatie,…
Verschillende stijlen: welke herken jij?
Als zweminstructeur wil je kinderen leren zwemmen in een veilige en plezierige leeromgeving. Maar elke lesgroep is uniek en de dynamiek kan sterk beïnvloed worden door de manier waarop kinderen omgaan met uitdagingen, structuur en zelfstandigheid. Net als jouw eigen benadering als instructeur – van overbeschermend tot stimulerend – van…
Junk playground: ‘Kinderen kunnen hun hart ophalen’
Een oud bankstel, pallets, autobanden en spijkers. Het lijkt op het eerste gezicht niet op een speeltuin. Toch is dit precies de plek waar pedagoog Martin van Rooijen graag wil dat kinderen komen. Na vele voorbeelden hiervan in Engeland en Scandinavië is in Nederland nu ook de eerste junk playground,…
Pedagogische tact: zo ontwikkel je ‘bewuste intuïtie’
Elke lesgever – of je nu in het klaslokaal staat, zwemles geeft of andere begeleiding biedt – kent het belang van de juiste interventie op het juiste moment. In zijn boek Pedagogische tact onderzoekt Luc Stevens hoe lesgevers een ‘bewuste intuïtie’ kunnen ontwikkelen, die hen helpt om in de omgang met leerlingen…
Daag jezelf uit: zeg eens niet niet…
Niet aan de lijn hangen, niet rennen, niet steeds onder water gaan, niet duwen, niet zo schreeuwen, waarom sta jij nog niet op de kant? Komt de boodschap nog wel aan bij kinderen als ze deze feedback van jou ontvangen? Of zijn ze hier inmiddels al Oost-Indisch doof voor? Vaak…
‘Ons doel is om kinderen te helpen hun potentieel te benutten’
Het diepe vertrouwen in het potentieel van ieder mens vormt de kern van het werk van Ellen Emonds. Met haar jarenlange ervaring als leerkracht en procesbegeleider binnen het (ervaringsgerichte) onderwijs helpt ze organisaties om welbevinden en betrokkenheid van het kind centraal te stellen, waardoor elk kind zich gezien en gehoord voelt. Haar…
‘Dag van de leraar’: een ode aan de leraar en lerares
Morgen is het de ‘Dag van de leraar’. Volgens het woordenboek is een leraar of lerares iemand die kennis of vaardigheden overbrengt op anderen. Hoewel dit klopt, is het in de praktijk zoveel meer dan dat. Je begeleidt kinderen op hun unieke leerroute, wat een van de mooiste en meest…
Inspireer en ontwikkel: kom ook blijtanken!
Wil jij even ontsnappen aan de dagelijkse routine en jezelf laten inspireren door nieuwe inzichten? Kom dan naar het beursplein van de ZwembadBranche Dag, spreek collega’s en volg interessante sessies. Leer bijvoorbeeld hoe je nieuwe collega’s succesvol begeleidt met praktische tips voor een effectief begeleidingsplan of ontdek de vernieuwende ‘Junk…