Kinderen laten praten: kleine stappen met groot effect

Sommige kinderen lijken een gesloten boek. Je ziet dat er iets speelt — ze zijn stiller dan anders, duiken niet enthousiast in het water of reageren fel op kleine dingen — maar ze vertellen niet wat er aan de hand is. Alsof ze een geheim dagboek bijhouden waar jij geen toegang toe hebt. Volgens coach Caroline Maguire kun je met een paar kleine aanpassingen al veel verschil maken. En misschien lijken haar adviezen open deuren, maar juist die kleine, logische stappen raken in de drukte van de les soms uit beeld. Even bewust stilstaan bij hoe je met kinderen praat, luistert en reageert, kan enorm helpen om kinderen hun gevoelens of zorgen te laten delen en zich veilig te laten voelen.

Laat niet rusten

Als een kind niet wil praten of telkens kortaf reageert, is het verleidelijk om het onderwerp te laten rusten. Maar juist dan is het belangrijk om te laten zien dat je er bent. Zoek momenten waarop het kind zich op zijn gemak voelt — tijdens het inlopen, bij het wachten op de beurt of direct na de les. Een kort praatje zonder druk (“Wat vond je het leukste vandaag?”) kan wonderen doen. Door één-op-één aandacht te geven, merkt het kind dat je echt geïnteresseerd bent, niet alleen in zijn zwemtechniek, maar ook in hoe hij zich voelt.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen met het schoonmaken en schoonhouden van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Toon empathie

Kinderen voelen haarfijn aan wanneer je afkeurend reageert. Als een kind zegt dat het niet wil duiken of bang is voor het diepe, probeer niet meteen te corrigeren (“Je hoeft niet bang te zijn”). Luister eerst. Zeg bijvoorbeeld: “Ik snap dat het spannend voelt. Zullen we samen een stapje proberen?” Zo geef je ruimte aan de emotie, zonder oordeel. Empathie schept vertrouwen en dat is de basis van leren én groeien.

Wees nieuwsgierig

Kinderen communiceren vaak indirect. Als een leerling moppert dat anderen ‘altijd voor mogen’, kan daar iets onder liggen. Herhaal wat je hoort: “Je vindt het oneerlijk dat anderen vaker mogen?” Door te spiegelen wat ze zeggen, laat je merken dat je echt luistert. Dat moedigt ze aan om verder te vertellen, ook over wat ze moeilijk vinden in het water of in de groep. Nieuwsgierigheid opent deuren waar druk of correctie ze juist sluit.

Lees ook: Kinderen zwemmen zoals ze zijn

Leg geen druk op

Niet ieder kind praat makkelijk. En dat is oké. Soms hebben kinderen tijd nodig om woorden te vinden, of kiezen ze ervoor om via gedrag te laten zien wat er speelt. Probeer geen antwoorden af te dwingen of het kind te overladen met vragen. Een rustige aanwezigheid en geduld zijn vaak genoeg. Vertrouwen groeit langzaam, net als zelfvertrouwen in het water.

Werk samen

Wanneer kinderen zich gehoord voelen, durven ze meer te proberen. Ze laten hun angst los en werken mee aan kleine doelen. Door samen te werken — bijvoorbeeld door afspraken te maken over wat het kind wél wil proberen — maak je van de zwemles een veilige, positieve ervaring. Zo bouw je niet alleen zwemvaardigheid op, maar ook veerkracht en zelfvertrouwen. En dat is misschien wel de mooiste les die je als zweminstructeur kunt geven.

Tot slot, je hoeft zeker niet perfect te zijn. Soms reageer je kortaf of mis je een signaal. Dat hoort erbij. Het belangrijkste is dat je blijft luisteren, blijft proberen en blijft geloven dat elk kind zich kan openen op zijn eigen tempo.


advertentie

Alle leveranciers voor de zwembranche vind je hier