Weer naar zwemles: zo zorg je voor een ‘zachte landing’
Geheel onverwacht kwam het bericht dat zwembaden vanaf 11 mei weer open mochten. Gelukkig lag er een paar dagen daarvoor een protocol waarmee de baden aan de slag konden. Het blijkt maar weer dat wij een actief en praktisch volk zijn, want in de week van 11 mei gingen er…
Zoals verwacht loopt alles anders
In februari heb ik ‘Zoals verwacht loopt alles anders’ van Berthold Gunster gelezen. Problemen die we ervaren, ontstaan volgens hem als de feitelijke werkelijkheid niet overeenkomt met onze verwachtingen. Iedereen heeft onbewust verwachtingen over van alles. Als de werkelijkheid dan niet gelijk is aan onze verwachting, ervaren we dat als…
Verbinden in crisistijd: hoe communiceer je nu met je klanten?
Toen donderdag 12 maart de directie en het MT van Verbindion het besluit nam om Sport- en Evenementencomplex Merwestein te sluiten, was er natuurlijk veel te doen. Ook -of eigenlijk juist- op het gebied van marketing en communicatie. Intern alle collega’s inlichten en informeren, daarna extern. Een duidelijk persbericht schrijven,…
De wet van O-P-A
Het begon allemaal met storm, véél regen en onheilspellende berichten uit China. Carnavalsoptochten werden gecanceld of verplaatst naar nieuwe data. Er werd carnaval gevierd in Brabant, Limburg en in enkele andere delen van Nederland. Ongehinderd feesten in ongekend grote verklede massa’s mensen. Vele anderen gingen naar de wintersportgebieden. Daarna veranderde…
Communiceren na een heftige gebeurtenis: laat je hart spreken en houd je aan de feiten
Vorige week vrijdag is in een zwembad in Lemmer een jongetje verdronken. Direct gingen onze gedachten uit naar de nabestaanden en hun immense verdriet. En daarna naar alle anderen die hierbij betrokkenen zijn. Als zwembad komt er bij zo’n tragische gebeurtenis veel op je af. Medewerkers zijn aangeslagen, de media…
Creatief brainstormen: doe jij mee?
Een vast onderdeel van de opleiding ‘Leiding geven in het zwembad’ die ik verzorg, is een introductie op creatief denken. De deelnemers werken voor de opleiding aan een verbetering of een verandering binnen hun eigen organisatie. Als de startvraag duidelijk is, moeten er oplossingen worden bedacht. Natuurlijk zijn er altijd…
Nog één week: met wie zit jij hier volgende week?
Volgende week precies is het inmiddels een gezellig drukte op de ZwembadBranche Dag. De vroege vogels onder ons zijn zelfs al een paar uur eerder gestart met een Technisch Ontbijt. De hele dag is er weer genoeg te beleven. Je kunt de beursvloer verkennen, bijpraten met collega’s en op de…
‘De kracht van klagende ouders’
Op vakantie las ik het boek ‘De kracht van klagende ouders’, geschreven door Ivo Mijland. Hierin stelt hij dat klagende ouders iets willen, zij zoeken naar verbetering en wensen verandering. Wat ze niet door hebben, is dat klagen zelden leidt tot verandering. Meestal wél tot een negatieve sfeer. Klagen gaat…
Facebook Messenger Bots: laat de robot het werk doen!
Facebook Messenger Bots zijn helemaal in. We maakten 14 jaar geleden eigenlijk al kennis met de eerste chatbot. Misschien herinner je nog het inmiddels uitgestorven MSN? In een bepaald opzicht eigenlijk de voorloper van WhatsApp. Op MSN kon je iemand toevoegen om vervolgens met ze te chatten. Ook Chatman, een…
Leesvoer voor de zomer – inspiratie
Na leestips over management en zwemonderwijs hebben we nu een aantal inspirerende boeken voor je geselecteerd. Heerlijk om te lezen tijdens de vakantie. De meeste mensen doen een stapje terug tijdens de vakantie om even op adem te komen. Om vaak ook even datgene te doen waar het in de…