Een huisstijl geeft de visuele identiteit van de organisatie weer. Het weerspiegelt het karakter en straalt daarmee precies dát uit wat de organisatie wil uitstralen. Een stevige huisstijl laat zien waar een organisatie voor staat en maakt het herkenbaar voor de doelgroep, dat kunnen zowel medewerkers als klanten zijn. Een huisstijl die is afgestemd op de doelgroep creëert verbinding. Om herkenbaar te zijn en te blijven is het verstandig om eenduidige merkuitingen in te zetten.
Een huisstijl is dus blijvend en staat vast. Of… niet?
Samengevat levert een goede huisstijl de volgende voordelen op: het creëren van een professioneel bedrijfsimago, herkenbaarheid voor de doelgroep, onderscheid van concurrenten in de markt, vertrouwen en verbinding bij (potentiële) klanten en medewerkers en eenduidige en overzichtelijke merkuitingen. Deze voordelen hebben voor elk type bedrijf net zoveel waarde. Onderscheidend zijn voor concurrenten, herkenbaar zijn in de markt, snel en overzichtelijk kunnen werken en vertrouwd worden door de doelgroep is ten slotte voor elke organisatie van belang. Sommige organisaties hebben een huisstijl die misschien al 30 jaar oud is. Is dat erg? Het is beter iets dan niets. Een ouderwets logo kan een aantal dezelfde voordelen hebben als hierboven benoemd. Maar je kunt je vast ook indenken wat het doet met het imago. Een ouderwets ogend logo zal uitstralen dat de organisatie ook ouderwets is, net als de werkwijze en het aanbod. Misschien wordt de organisatie zelfs wel als onprofessioneel bestempeld. Het staat doorgaans niet voor een vooruitstrevende partij die meebeweegt met de tijd, trends en behoeftes. Als dat passend is bij de organisatie is er natuurlijk niets aan de hand. Maar als dat niet het geval is dan is dat zond. Zorg er daarom voor dat de huisstijl meebeweegt.
Lees ook: Een goede en complete huisstijl: hoe pak je een opfrisbeurt aan?
En hoe doe je dat dan?
Onderzoek na ongeveer vijf jaar of de huisstijl nog overeenkomt met waar de organisatie voor staat. Beoordeel of een opfrisbeurt voldoende is, alvorens je rigoureus de hele huisstijl verandert. Een opfrisbeurt, of een zogenoemde ‘restyle’, is in veel gevallen genoeg. Je hebt vaak met het huidige logo herkenbaarheid opgebouwd en dat wil je natuurlijk behouden. Nieuw leven inblazen is dan de meest gunstige stap! Het logo is een visuele weergave van het karakter van de organisatie. Dit karakter kun je uitdrukken in zogenaamde ‘kernwaarden’. Kernwaarden omschrijven de belangrijkste waarden binnen de organisatie. Het zijn eigenschappen die vertalen waar jullie zwembad of zwemschool voor staat. Bijvoorbeeld: sportief, verbinding en resultaatgericht. Het kiezen van de juiste kernwaarden is de eerste stap naar een passend logo. Na het kiezen van jullie drie tot vijf belangrijkste kernwaarden bekijk je welke kleuren, vormen en typografie er bij elke kernwaarde past. Bij de kernwaarde verbinding passen bijvoorbeeld ronde vormen en warme kleuren. Zit dat momenteel in je logo (of minimaal ergens in je huisstijl)? Of moet je wellicht elementen toevoegen of veranderen? Het restylen vanuit kernwaarden is een effectieve manier om je huisstijl of logo sterk en actueel te houden. Een vormgever kan je helpen met het kernwaarden-onderzoek en vervolgens ook met de eventuele restyle.
Deze blog is geschreven door Esther Blok
Esther is gespecialiseerd in het neerzetten van zwem-en sportbedrijven als merk. Ze leert alle medewerkers om zelf de zichtbaarheid van hun organisatie te vergroten.