In 5 stappen alle communicatie uitingen strak in de huisstijl

In een eerdere blog kon je lezen over het belang van een krachtige huisstijl. En dat het hebben ervan voor een zwembad of zwemschool net zo belangrijk is als voor een multinational. Maar als je dan een huisstijl hebt laten maken, hoe zorg je er dan voor dat die doorgevoerd wordt in al jullie communicatie-uitingen? Want alleen dan sta je professioneel en herkenbaar in de markt. Hierbij vijf stappen om te zorgen dat al jullie communicatie-uitingen strak in de huisstijl (blijven) staan.

Leg richtlijnen vast

Heb je een huisstijl laten ontwerpen? Laat die dan zo snel mogelijk vastleggen in een handboek. Een huisstijl handboek is een document waarin de richtlijnen en regels voor het toepassen van een huisstijl van een organisatie staan beschreven. Bijvoorbeeld richtlijnen voor logogebruik, kleurwaarden en typografie. Maak het handboek niet te uitgebreid. Grote kans dat een grafisch ontwerper dat niet leest. Leg de belangrijkste zaken vast en vertrouw voor de rest op de kennis en kunde van je designer. Voorkeur heeft een online handboek. Een printversie zal sneller verstoffen op de kast. Een online huisstijl handboek kun je gemakkelijker up-to-date houden en groeit met jullie mee bij een wijziging of uitbreiding in de huisstijl.


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij de bouw of renovatie van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Ruim op!

Leg al jullie communicatie-uitingen op tafel en kies welke er echt nodig zijn en goed werken. De rest doe je weg en laat je niet meer maken. Hoe minder soorten uitingen, hoe gemakkelijker je alles consistent in de huisstijl houdt. Kijk ook eens in jullie voorraadhok. Vaak slingeren daar nog dozen rond met oude materialen. Een gevaar voor jullie merkconsistentie.

Creëer eenheid

Als je jullie beste communicatie-uitingen hebt geselecteerd, leg deze dan eens naast elkaar. Is jullie huisstijl goed doorgevoerd of heeft elke designer het op zijn of haar eigen manier geïnterpreteerd en is het alsnog een ratjetoe? In dat geval is het goed als je alles eens door één designer (opnieuw) in de huisstijl laat zetten. En natuurlijk met het huisstijl handboek als leidraad. Kijk ook naar hoe alles gedrukt is. Is het papier van alle uitingen hetzelfde? Glanst het of is het mat? Hoe dik is het papier? Om consistent naar buiten te treden is het goed om ook in het materiaal eenheid te creëren.

Templatiseer

Goed, nu staan de communicatie-uitingen strak en herkenbaar in de huisstijl. Dan is het zaak dat dat ook zo blijft. Daarvoor kun je templates (laten) maken van jullie communicatie-uitingen. In die templates staan de huisstijl-elementen vast en kunnen de tekst en foto’s (eventueel door jullie zelf) worden aangepast. Naast dat dit enorme eenheid brengt, maakt dit jullie ook minder afhankelijk van (externe) designers.

Gebruik een beeldbank

Tot slot is het gebruik van een goede beeldbank onmisbaar. Hierin sla je al jullie foto’s, illustraties en logo’s op. Op die manier staat alles overzichtelijk bij elkaar en kun je snel zien of ook jullie beelden eenheid uitstralen en passen binnen de huisstijl. Gebruik filters en tags om afbeeldingen nog sneller te vinden. Sommige beeldbanken voegen zelfs automatisch tags toe aan je afbeeldingen. Een grote verbetering ten opzichte van tientallen mapjes op (lokale) computers.

Deze blog is geschreven door Esther Blok

Esther is gespecialiseerd in het neerzetten van zwem-en sportbedrijven als merk. Ze leert alle medewerkers om zelf de zichtbaarheid van hun organisatie te vergroten.