Hoe maak je een succes van een kerstborrel?

De tijd breekt weer aan voor borrels, feestjes, recepties. Voor de een iets waar zij het hele jaar naar uitkijken, voor de ander iets waar als een berg tegenop wordt gekeken… Hierbij wat tips om deze werkuitjes te overleven. Maar ook nog wat last minute tips voor diegene die deze uitjes organiseren om diegene die hier geen fan van zijn het tegendeel te bewijzen.

Hoe overleef ik een kerstborrel?

  1. Praat eens met collega’s die je bijna nooit spreekt. Een kerstborrel is tenslotte vooral bedoeld om je collega’s beter te leren kennen. Eens even niet over die vervelende zwemouders, de uitdaging om de oefeningen aquasport leuk te houden of die tieners die er elke discozwemmen een puinhoop van maken.
  2. Maak de gesprekken niet te persoonlijk. Je baas tot in detail over je (mislukte) relaties te vertellen of de lastige verstandhouding met de schoonfamilie is meestal geen goed idee.
  3. Begin niet over salarisverhoging. Het is een feestje, je wilt er graag de stemming in houden. Ervaring leert dat het praten over salaris vaak niet sfeerverhogend werkt.
  4. Drink niet te veel. Eet iets vooraf, zo voorkom je dat je dat het verkeerd valt of dat je bij de borrelhapjes al instort. Of speel of safe en stort je op de alcohol vrije drankjes, als die er zijn.
  5. En stel dat het toch misgaat, dan kun je kiezen: de volgende dag doen alsof je neus bloedt of je excuses aanbieden aan de betreffende persoon (vaak beter om het zelf niet aan de grote klok te hangen). De keuze kan natuurlijk afhangen van de ernst van de situatie…

Lees ook: Max of Cool Guy, wie is jouw collega?


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwembadafdekkingen? 👉 Klik hier.



Hoe maak je een feestje van een kerstborrel?

  1. Om 4 en 5 te voorkomen, kun je natuurlijk uit voorzorg alcoholvrije drankjes serveren. Een cocktail zonder drank kan er heel leuk uitzien, het geeft een goed gevoel en smaakt overigens ook nog eens heerlijk.
  2. Partners erbij, of juist niet… Het is een lastige keuze. Uiteraard nemen hierdoor de kosten toe. Maar de medewerkers vinden het vaak wel leuk en de partners ook. Kan dus zeker de moeite waard zijn om in te investeren.
  3. En natuurlijk leuk voor later zijn: de foto’s. Laat iemand wat foto’s maken. En dan niet met een smartphone, hoewel je hiermee prima foto’s kan maken, maar ouderwets met een echt fototoestel. Deze foto’s kunnen op een leuke manier in de nieuwsbrief worden verwerkt en het levert natuurlijk leuke plaatjes op voor de volgende feestelijke bijeenkomst.
  4. Tot slot, iets ‘doen’ geeft altijd gezelligheid. Denk aan een spelletje of een quiz. Competitie verhoogt -meestal, let op: niet altijd- de sfeer en verhoogt de kameraadschap tussen collega’s. Het hoeft gelukkig niet duur of ingewikkeld te zijn. Op internet zie je veel voorbeelden, daarnaast kun je natuurlijk veel jatten van tv. Denk aan: Jongens tegen de meisjes, Ik hou van Holland of een klassieker als Hints. En vergeet vooral niet om er een prijs aan te koppelen. Prijsuitreikingen zijn altijd populair, of ze nu grappig of serieus worden bedoeld.