11 oktober - ZwembadBranche Dag

Leren als een kameleon of als een vlinder?

In de branche en ons vak als zwemonderwijzer kunnen we gelukkig regelmatig leren en ontwikkelen. Met het privatiseren van de zwemlessen is er veel veranderd. We hebben er taken bijgekregen, werkvormen zijn aangepast, thematiek rondom de zwemles krijgt meer aandacht en ouders zijn regelmatig kritisch op onze houding en ons gedrag als onderwijzer. Om ons goed staande te houden is bijscholing door training en workshops belangrijk. De twee ‘coronajaren’ gebeurde dat massaal digitaal. Vorige week konden wij elkaar weer eens live ontmoeten tijdens het ZwembadBranche Congres. Nieuwe inzichten delen met elkaar en leren van anderen is geweldig. Dat houdt ons nieuwsgierig en daagt ons uit nieuwe dingen te (durven) proberen en onszelf te ontwikkelen.

Permanent anders

Wanneer het over leren en ontwikkelen gaat, is de fase na een training- of opleidingstraject erg belangrijk. Als we het geleerde niet borgen in de praktijk vervaagt het en gaan we na een tijdje ‘weer doen wat we altijd deden’. Niet zelden passen we het nieuw geleerde dus maar tijdelijk toe, in plaats van het permanent anders te doen. Het geleerde is niet goed op de werkvloer verankerd en verdwijnt naar de achtergrond. Zoals bij een Kameleon die van kleur kan veranderen en daarna weer de kleur kan aannemen die hij oorspronkelijk had. Wanneer het geleerde na verloop van tijd verdwijnt, is dat natuurlijk zonde van de investering. Het is weggegooid geld als  je wel traint en ontwikkelt, maar na een tijdje allemaal toch weer doet wat je altijd deed. Je traint voor de welbekende ‘Jan Doedel’ en dat wil je niet.

Lees ook: Zo maak je kijkles leuker én waardevoller

Beïnvloeders van transfer

Het motiveert ook niet om nieuwe dingen te leren, want terugkijkend is het argument dan ‘van de vorige trainingen passen we uiteindelijk ook niet veel meer toe in de praktijk’. Hetgeen je hebt geleerd definitief borgen in het team of de organisatie vergt energie van alle betrokkenen. De motivatie van de deelnemers en de rol van de leidinggevende staan niet voor niets op plek 1 en 2 in de top 5 van belangrijke beïnvloeders van transfer. Met andere woorden: zijn deelnemers niet gemotiveerd en is de leidinggevende niet betrokken, dan heeft trainen weinig zin. Leren houdt dus niet op na één dag training of workshop. Wanneer je zodanig wilt leren dat er geen weg meer terug is, zou je je als een vlinder moeten willen ontwikkelen. Die is namelijk eerst een rups , daarna een vlinder en kan dan niet meer terug. Deze verandering is permanent.

Iedereen gemotiveerd?

Hoe kan je dat doen? Hoe voorkom je dat je een kameleon bent en zorg je ervoor dat je een vlinder wordt? Maak na afloop van de training concrete afspraken met elkaar. Wat ga je per direct veranderen? Hoe ga je borgen dat collega’s niet terugvallen in oud gedrag en gewoonten? Wie is daarbij waarvoor verantwoordelijk? Dat kan de leidinggevende zijn, maar ook collega’s onderling. Je kunt gaan werken aan de hand van een checklist bijvoorbeeld. Vraag je met elkaar hardop af of iedereen gemotiveerd is om het nieuw geleerde toe te gaan passen? Onderzoek waarom wel of niet en zorg dat je bespreekt wat je daaraan kan doen met elkaar. Wat heeft het team nodig om het geleerde optimaal in praktijk te brengen? Zijn er valkuilen? Lukt het jou om te leren als een vlinder in plaats van een kameleon?

Deze blog is geschreven door Nicolette van Mierlo. Nicolette is freelance zwemonderwijzer en teamleider in de zwembadbranche en heeft 25 jaar ervaring met relatiemanagement in het bedrijfsleven. Met haar eigen bedrijf geeft ze trainingen en bedrijfsadviezen aan zwembaden over communicatie over zwemles, met als specialisatie klanttevredenheid.