Een zwemtraining of workout? Vergeet het herstel erna niet!

Bewegen is belangrijk. En natuurlijk is sporten in het water een ideale vorm om te bewegen. Maar alleen het uurtje aquafit of het trekken van baantjes zijn niet voldoende, onderschat vooral ook niet het herstel erna. Na inspanning heeft je lichaam even de tijd nodig om bij te komen. En natuurlijk heeft je lichaam ook de tijd nodig om zich weer voor te bereiden op de volgende training. Maar hoe kun je dan goed herstellen?

Zzzz…

Slaap is heel erg nuttig voor je lichaam, zeker na inspanning. Rust helpt het herstel enorm. Niet voor niets zei wielrenner Joop Zoetemelk altijd al: ‘De tour win je in bed’. Eigenlijk zou je 1-2 uur extra moeten slapen, maar dit is vaak wel lastig. Toch is het echt aan te raden om eens te proberen wat meer te slapen, het resultaat zal er zeker zijn! En eerlijk wezen: heerlijk slapen na een training of een warkout, dat is toch geen slecht vooruitzicht?

Lees ok: Lekker zwemmen? zo houd je het langer vol!

Rekken en strekken

Heel veel zwemliefhebbers die regelmatig in het water duiken voor een training of workout weten eigenlijk niet zo goed hoe zij moeten rekken en strekken. Bij de groepslessen wordt hier wel aandacht aan geschonken, maar zelf wordt het vaak vergeten. Jammer want dit maakt een belangrijk onderdeel uit van het herstel, maar dan moet je het wel goed doen. Er zijn twee types uitrekken: dynamisch en statisch. Dynamisch uitrekken doe je voor de training als warming up en de statische strekking doe je na de training als cooling down. Beide zijn van groot belang om ervoor te zorgen dat je de volgende training of workout weer fris en fruitig van start gaat.

(IJs)Koud bad

Er is al veel over gezegd, maar een ijsbad is goed voor het herstel. Heel veel topsporters doen dit en er zijn onderzoeken die hebben bewezen dat het helpt, het vermindert namelijk de spierpijn en stimuleert het herstel. De hockeymeiden hebben na afloop steeds een ijsbad genomen tijdens de Olympische Spelen van 2008, met als resultaat een gouden plak. Maar ok, we zijn niet allemaal topsporters en niet iedereen heeft een ijsbad tot zijn beschikking. Wat moet je dan doen? Een koude douche kan dan ook helpen als after-swim routine.

 
 Pomaz