Sorry… Excuses namens onze toezichthouders

Gastblog Minette Lommers, manager van Zwembad Den Ekkerman – Vorige week was het vakantie, dus dat betekent dat het op het zwembad dan altijd erg druk is tijdens het recreatieve zwemmen. Op deze dagen gaan ook wel eens wat zaken niet helemaal zoals het hoort, vandaar dat wij hiervoor graag onze excuses willen aanbieden aan onze badgasten.

  • Sorry dat we aan het begin van de dag uw kinderen zonder zwemdiploma en zonder drijfmiddelen bij de ingang al op staan te wachten en u aanspreken op het feit dat drijfmiddelen verplicht zijn. Excuses ook dat we uw kind zonder drijfmiddel gelijk het water uit sturen, voordat u überhaupt op de zwemvloer bent. We vinden het vervelend dat u daardoor verbaasd moest reageren.
  • Sorry dat we u erop aan moesten spreken dat u met uw schoeisel van buiten niet op de zwemvloer mocht lopen. We gingen er min of meer vanuit dat iedereen dit wel zou weten, blijkbaar is dat niet het geval. Ook onze excuses dat u niet terug mocht lopen over diezelfde vloer met uw schoenen aan om slofjes te gaan halen. Excuses ook dat we uw reactie niet afgewacht hebben. We waren bezig met toezicht houden, het was nogal druk.
  • Sorry dat we uw kind na 3x op een normale manier te hebben aangesproken op het feit dat hij op zijn knieën en met het hoofd naar beneden van de glijbaan ging, we het de vierde keer op een iets bozere toon hebben gedaan. Het was niet onze bedoeling dat uw kind boos zou reageren. Onze excuses dat uw kind woorden heeft gebruikt die hij normaal gesproken niet gebruikt.
  • Sorry dat we u aangesproken hebben in het diepe bad dat uw kind zonder zwemdiploma hier niet mag zwemmen. Wij horen heel vaak dat dit in andere baden wel mag, maar onze leidinggevende heeft hier een andere mening over en wij dienen deze regels te handhaven. We hopen dat u het in het andere bad ook naar uw zin heeft gehad. Onze excuses dus dat wij u moesten wijzen op de veiligheid voor uw kind.
  • Sorry dat we u niet aankijken op het moment dat het druk is en u een vraag stelt. Wij vinden het vervelend dat dit er respectloos uit ziet, maar voor ons is de veiligheid in en rond het bad te belangrijk om dan onze blik daar vanaf te wenden.
  • Sorry dat we af en toe naar uw kind hebben gefloten omdat hij of zij dook op een plaats waar het ondiep is. Voor ons is dit op drukke dagen de meest directe manier om met geluid en gebaren snel iets duidelijk te maken. Als dit bij u te agressief over is gekomen, dan spijt ons dat ten zeerste.
  • Sorry dat we u bij de receptie al hebben moeten vermelden dat uw kinderen zonder zwemdiploma zonder volwassene niet naar binnen mag. Onze excuses dat u hierdoor een tweestrijd met uzelf aan moest gaan: ga ik mee naar binnen, of gaan we allemaal naar huis? Onze excuses dat we u voor deze moeilijke keuze hebben gesteld.
  • Sorry dat u de zwemvleugels van uw kind halverwege de dag toch weer aan moest doen, ookal wilde hij of zij even zonder de zwemvleugels zwemmen. We weten dat u het beste met uw kind voor heeft en dat u er ten alle tijden naast zult blijven zwemmen om het in de gaten te houden. Helaas is dit ook al eens anders verlopen, vandaar we dit niet meer toe staan. Excuses dat we hier geen uitzonderingen meer voor maken.
  • Sorry dat we in het water moesten springen om uw kind eruit te halen omdat u bij het weggaan al de vleugels uit had gedaan. Uw kind vindt zwemmen zo leuk en sprong nog een keer in het water zonder dat u dat in de gaten had omdat u wilde gaan douchen. We begrijpen dat het voor uw kind waarschijnlijk een nare ervaring is als een vreemde met kleding aan ineens naast hem in het water springt. Excuses dus dat we uw kind aan het schrikken hebben gemaakt.
  • Sorry dat we u raar aankeken op het moment dat we aan het poetsen waren in de kleedlokalen en u ineens met uw buitenschoenen over de schone vloer liep. Onze excuses dat u zich daar zeer boos over moest maken en dat wij het niet op konden brengen op dat moment om onze excuses aan te bieden. Het spijt ons zeer.
  • Sorry voor al de mensen die na dit bericht weer de moeite moeten gaan nemen om iets negatiefs te gaan schrijven over toezichthouders. Daar is dit bericht niet voor bedoeld. U hoeft dit niet te doen van ons, dus bespaar u de moeite.
  • Sorry dat we als toezichthouder soms niet alles tegelijk in de gaten kunnen houden. Vaak gebeuren veel zaken tegelijk. Een ruzie tussen kinderen in het bad, kinderen die een vraag stellen en iemand glijdt langs de badrand uit. Helaas moeten we dan keuzes maken. Onze excuses dat er heel veel bezuinigd is door de overheid en gemeente op de zwembaden, zodat we niet op elk hoekje van het bad een toezichthouder neer kunnen zetten. Het spijt ons dan ook zeer dat u na het lezen van een (bijna) verdrinking wederom onder zo’n persbericht moet reageren: waar was de toezichthouder? Wij zijn ons hier terdege van bewust en doen ons best om met onze twee ogen een paar honderd mensen in de gaten te houden, om alles zo veilig mogelijk te houden, mensen te woord te staan, kinderen op te voeden en ruzies op te lossen…

Als manager had ik deze week de behoefte om op te schrijven wat wij in een vakantieweek tegen komen. Ik kan daar overigens nog een pagina mee vullen. Ik heb de toestemming van de instructeurs die bij ons werkzaam zijn om dit te publiceren. Zelf heb ik ook een aantal keren deze week toezicht gehouden vanwege ziekte en andere oorzaken en ik ben zeer verbaasd hoe sommige mensen met toezichthouders omgaan. Deze mensen waren zich vast ook niet bewust dat ze het tegen de manager van het bad hadden, wat ik uiteraard ook niet heb laten blijken. Door middel van deze blog wil ik alleen maar bereiken dat iedereen iets meer respect op kan brengen voor deze hardwerkende mensen die wel over de veiligheid van kinderen en alle andere badgasten waken op het moment dat iedereen een leuk dagje uit is. We willen hier verder niet over klagen, we doen dit met liefde en plezier (voor het geld hoef je het niet te doen), maar een beetje meer respect in de omgang zouden wij toch best wel prettig vinden. Gelukkig zijn er ook nog veel mensen die dat wel op kunnen brengen, dus deze blog is dan ook niet voor hen bedoeld.

Deze blog is geschreven door Minette Lommers, manager van Zwembad Den Ekkerman. Herken jij je in de woorden van Minette? laat het ons weten via een reactie hieronder of op onze facebookpagina.

Heb jij ook een mooi verhaal uit de praktijk dat je graag met je collega’s wilt delen? Mail naar info@zwembadbranche.nl

 
 EasySwim Pro