Durf jij die uitdaging aan?

Ineens schiet het je te binnen. Een geweldig idee. Iets waarmee je veel kansen creëert. Of een oplossing voor een probleem. Je dropt het bij je collega’s en wat blijkt? Ook zij vinden het geweldig. Je dag kan niet meer stuk en er zit maar éen ding op: overgaan tot actie. Herken jij dit? Ben jij tijdens je vakantie tot nieuwe inzichten gekomen? Ook ik was in de veronderstelling dat ik tijdens de vakantie op ideeën zou komen. Met een paar boeken in de koffer had ik aan inspiratie geen gebrek. Tot het moment dat ik het boek ‘Mentale uitglijders’ van Suzanne Weusten las. Wat blijkt: onze geweldige ideeën zijn niet altijd even geweldig als wij denken…

‘Advocaat van de duivel’

Ook niet als collega’s het ook vinden? Nee. Ook dan niet. Ons brein is dan wel heel ingenieus, maar maakt wel fouten. Denkfouten noemt Weusten dat. Het is namelijk moeilijk om nadelen te bedenken voor iets dat we heel graag willen. Je zoekt informatie die bij je mening past. En hebben jouw collega’s dat dan niet door? Nee. Ook je collega’s zijn inmiddels ‘beinvloed’, het is dan lastig voor hen om kritische vragen te stellen. Je hebt daarom een ‘advocaat van de duivel’ nodig. Om je te behoeden voor de vooringenomenheid van het brein heb je een buitenstaander nodig. Maar wel iemand die bekend is met de materie.


Ben jij op zoek naar een leverancier van bodemzuigers? 👉 Klik hier.



Selectief geheugen

Toch wel een tegenvaller. Zeker ook omdat ons brein ons wel vaker voor de gek houdt. Herkenbaar als ik kijk naar onze branche. Neem zwemveiligheid. Sommige ouders schuiven de verantwoordelijkheid volledig af, daar heb je toch toezichthouders voor? Weusten noemt dat de ‘zero risk bias’. De veronderstelling dat iemand jou een 100% veiligheid moet garanderen, ook als dit niet reëel is. Niet altijd onwil dus. Of als ik kijk naar de zwembranche in de media. Hier staan vaak alleen de negatieve berichten in en ook nog eens uitvergroot. Vervelend omdat wij een selectief geheugen hebben voor negatieve berichten, het ‘negativiteitsvooroordeel’. Beter is het om vooral ook de positieve berichten te delen.

Kritische vragen

We moeten het brein dus wat vaker in bescherming nemen. Niet alles is wat het lijkt. Maar hoe doen we dat? Weusten vertelt tijdens de ZwembadBranche Dag over ons brein en hoe we informatie opnemen en verwerken. Ook leert zij je welke kritische vragen je jezelf, én ook anderen, kunt stellen om valkuilen te voorkomen. Wat je vervolgens weer op de beursvloer in de praktijk kan brengen. Genoeg leveranciers en branchegenoten om mee te sparren en wat tegengeluid te horen. Om vervolgens met nieuwe ideeën aan de slag te kunnen. De ZwembadBranche Dag is dus eigenlijk de ideale plek om met je collega’s op zoek te gaan naar de ‘advocaat van de duivel’. En natuurlijk om deze rol op je te nemen voor anderen. Durf jij die uitdaging aan?

Ps. Ben je ook benieuwd naar de andere workshops? Kijk in de beursbijlage van ZwembadBranche #70 of kijk op de site. En natuurlijk lees je daar ook alles over de exposanten én de genomineerden van de ZwembadBranche Awards.