Dit is waarom zwemmen zo goed is voor nu in tijden van corona én later

Het coronavirus is er nog steeds, zo blijkt ook maar weer de afgelopen weken. Het is en blijft dus nog een onzekere tijd. Wat wel steeds duidelijker wordt, is het belang van een gezonde leefstijl. Zwemmen verhoogt de weerstand en daarnaast kan het een belangrijke bijdrage leveren aan het herstel van coronapatienten, zo benadrukt bewegingswetenschapper en voedingsfysioloog Michael Tieland. Daarnaast kijkt Tieland ook naar de toekomst, vitaliteit onder ouderen is van groot belang. “Deze kwetsbare groep zal de komende jaren alleen maar toenemen en voor hun kwaliteit van leven is een gezonde leefstijl bepalend.”

Revalideren

De impact van het virus op onze samenleving is groot, Tieland (senior onderzoeker van het lectoraat Voeding en Beweging van de Hogeschool van Amsterdam) maakt zich zorgen over het na-effect van corona voor de gehele samenleving. Bij de meeste mensen verloopt de ziekte mild. Maar er zijn ook mensen waar het virus hard toeslaat en het herstel lang duurt. “Normaal verlies je ongeveer 0,2 kg spiermassa per jaar. Maar als je in het ziekenhuis ligt, verlies je 0,2 kg per dag. Patiënten op de IC verliezen zelfs 0,8 kg spiermassa per dag. Om weer op het oude niveau te komen, moet iemand dan zo’n zes maanden krachttrainen inclusief meer eiwit consumeren.” Om te revalideren is bewegen dus belangrijk en dan met name zwemmen. “Door de opwaartse druk van het water weegt het lichaam minder, waardoor spieren en gewrichten veel minder worden belast en makkelijker de natuurlijke bewegingspatronen weer oppakken, wat het revalidatieproces verkort.”

Lees ook: Yoga populairder onder ouderen: Swimyoga!

Vitaliteit

Daarnaast zijn veel ouderen door de intelligente lockdown een tijd minder actief geweest. Dat terwijl regelmatig bewegen voor hen juist zo belangrijk is. Tieland heeft veel onderzoek gedaan naar vitaliteit bij ouderen en ziet steeds weer hoe cruciaal bewegen is voor de spierkracht en daarmee ook de mobiliteit op latere leeftijd. “Nu we steeds ouder worden, wordt de kwaliteit van leven op oudere leeftijd ook belangrijker. Om zolang mogelijk zelfstandig te kunnen functioneren, is je leven lang bewegen cruciaal. En dus moeten we voldoende bewegen en goed eten om onze spiermassa op niveau te houden.” Voor een goed beeld schetst Tieland het verloop van ons fysiek functioneren in de tijd. “Tussen ons 30 en 40ste neemt de spiermassa al af, dit versnelt na ons 65ste en vanaf 80 jaar gaat het heel snel. Op oudere leeftijd heb je daardoor een lage spiermassa, met alle gevolgen van dien.”

Mobiliteit

De afname van spiermassa en het fysiek functioneren bij veroudering, ook wel ‘sarcopenie’ genoemd, heeft gevolgen voor de mobiliteit. “Als je te weinig kracht hebt, ervaar je problemen in je dagelijks leven. Je kunt bijvoorbeeld minder makkelijk overeind komen of traplopen.” Krachttraining is daarom van grote waarde om de spierkracht op niveau te houden. “Ik ben dan ook groot voorstander van bewegen en zie veel voordelen bij zwemmen. Hoewel de voordelen bij ouderen nog niet wetenschappelijk zijn aangetoond, weten we dat de weerstand in het water de spierkracht stimuleert en de spiermassa bevordert. Daarbij is het veel minder blessuregevoelig dan andere sporten.” Belangrijk, want de kans om iets te breken wordt steeds groter en het herstel lastiger. Tieland geeft aan dat uit onderzoek blijkt dat zelfs 40% van mensen die ouder zijn 80 jaar na een breuk binnen twee jaar komen te overlijden.

Lees het gehele interview met Micheal Tieland in ZwembadBranche #74




RBI Corrosion