Kinderen zwemmen zoals ze zijn

Het komt regelmatig voor dat kinderen ‘vertraging’ hebben tijdens het leren zwemmen. Om welke reden dan ook. Als ik dat merk bij een kind, ben ik graag de vragen van de ouder voor en bespreek ik wat mij opvalt. Ik vraag vooral ook naar de ‘aard’ van het kind. Immers hoe meer je weet van een kind, hoe beter je de zwemles kan toespitsen op het kind en hoe leuker de zwemles wordt. Voor kind, ouder en zwemdocent.

Rust en geduld

Om dit te achterhalen, vraag ik aan ouders vaak hoe hun kind in de klas is, bij de sportclub of thuis. Een ouder kan dan aangeven of een kind zich op school moeilijk kan concentreren of bang is voor nieuwe situaties. Hier kun je dan op inhaken door aan te geven dat kinderen vaak zwemmen zoals ze zijn. Door dit tijdig te traceren én te bespreken met ouders, hebben ze minder hoge verwachtingen. Dit zorgt voor meer rust en geduld voor zowel ouder als kind. En zwemdocent. Het is zeker niet erg als een kind er langer over doet, maar het is wel goed als ouders zich er bewust van zijn dat het gedrag en de persoonlijkheid van een kind van invloed kan zijn -zowel negatief als positief- op het leren zwemmen.

Oorzaken voor vertraging

De meest voorkomende oorzaken die vertraging kunnen geven tijdens het leren zwemmen:

  1. Kinderen die vaak dromerig zijn op school, daarvan kun je niet verwachten dat dit tijdens de zwemles anders zal zijn. Ook al vindt hij of zij zwemmen nog zo leuk.
  2. Kinderen die van jongs af aan een bewegingsachterstand hebben -en dus ook moeite hebben met fietsen, klimmen, hinkelen-, zullen meer moeite hebben met het aanleren van de zwemslagen.
  3. Kinderen met een korte concentratieboog zullen tijdens de zwemles eerder afgeleid zijn.
  4. Kinderen met waterangst doen langer over het watervrij worden. De zeer watervrije kinderen (‘waterratten’) daarentegen hebben meer moeite met het leren van een goede schoolslag omdat zij vaak liever onder water zwemmen.
  5. Kinderen met een laag vetpercentage zullen eerder zinken en kinderen met een te hoog vetpercentage hebben juist weer meer drijfvermogen.
  6. Kinderen die hoog sensitief zijn, hebben vaak nog te weinig zelfvertrouwen en durven daardoor minder gauw uitdagingen aan te gaan.

Lees ook: Waterratten… maar na ruim een jaar toch nog geen zwemdiploma

‘Hoe lang nog?’

Uiteindelijk leert ieder kind op zijn eigen tempo en wijze zwemmen. De kunst is om samen met de ouders te kijken naar de mogelijkheden om hun kind op de juiste manier te prikkelen. Dus constateer je een vertraging, handel preventief en bespreek dit zo snel mogelijk. Hoe eerder je dit opmerkt en bespreekt, hoe meer begrip een ouder zal hebben. Al met al is de zin ‘Kinderen zwemmen zoals ze zijn’ vaak wel een korte en bondige omschrijving en heel herkenbaar voor ouders. Uiteraard voorzien van de nodige toelichting. Grote kans ook dat de vraag: ‘hoe lang duurt het nog?’ minder vaak voorbij zal komen. Want die zal je ongetwijfeld weleens hebben gehoord…

Britt Klaassen-Anholts is zwemonderwijzer en docente bewegingsonderwijs, heeft een eigen zwemschool en een zwemorganisatie die zich richt op het helpen van ouders en kinderen op weg naar een zwemdiploma, genaamd: Met succes op zwemles!




Variodeck