06/01/2014 Zwemmen staat vaak in de belangstelling. Of het nu over de nieuwe diploma’s gaat die de KNZB wil gaan uitgeven, over schoolzwemmen of over het grote aantal kinderen dat niet het gehele Zwem A, B en C behaalt. Maar helaas ook door het grote aantal verdrinkingsgevallen van de afgelopen zomer….
View more01/10/2013 Als zwemonderwijzers over hun werk nadenken, dan gaat het meestal over ‘wat en hoe’. Wat voor oefenstof bied ik aan en hoe bied ik die oefenstof aan. Maar er wordt weleens iets vergeten dat misschien wel veel belangrijker is: de relatie zwemonderwijzer – kind. Zwemonderwijzers zijn beslissend voor de motivatie…
View more11/09/2012 Laatst kwam ik Joelle tegen. Joelle zwom in niveau 2 en leerde de enkelvoudige rugslag en de borstcrawl combinatie als grofmazige doelen. Joelle zwom een technisch mooie schoolslag en een technisch mooie enkelvoudige rugslag. Op mijn vraag aan haar zwemonderwijzer waarom zij nog op niveau 2 zwom, zei hij: “Ja,…
View more24/07/2012 Zwemonderwijzers houden niet zo van planningen maken. ‘Want’, zo hoor ik ze vaak zeggen, ‘het zit allemaal in ons hoofd’. Natuurlijk kan je veel in je hoofd opslaan. Maar het in je hoofd plannen van de vaardigheden voor het C diploma is praktisch onmogelijk. Voor kinderen is het belangrijk dat…
View more03/05/2012 ‘Belachelijk…!’ klonk duidelijk door in zijn woorden. Zijn gezicht sprak daarbij boekdelen. De uitspraak volgde op het volgende. Ik gaf een studiedag ter verbetering van het rendement bij de zwemlessen en schetste het volgende scenario. Stel: je hebt 6 kinderen die heel goed in de borstcrawl zijn en niet zo…
View more19/01/2012 Laatst vroeg een oma aan mij waarom het duikzeil erin zat. Zou het niet een stuk leuker zijn als dat eruit werd gehaald? Er was zelfs een zwembad waar zonder duikzeil kon worden afgezwommen voor het A diploma. Dat was makkelijker voor de kinderen. Bovendien ging het dan sneller. Wat…
View more21/11/2011 De snelheid van leren wordt een steeds belangrijker criterium bij het zwemonderwijs. Oplossingen hiervoor werden tot nu meestal gezocht in leerlijnen, hulpmiddelen, aantal lessen en duur van de lesmomenten. De focus bij eigentijds zwemonderwijs is anders, hierbij wordt meer gekeken naar het individuele kind. Het kind moet blij naar de…
View more19/08/2011 Ik heb niet zo veel met een term als 'Zwemtrots'… of toch ook eigenlijk weer wel. Waarom ik er niet zoveel mee heb: het is zo een gezocht en bedacht woord. En waarom ik er toch ook weer wel wat mee heb: zwemonderwijzers zijn nog te weinig trots op hun…
View more16/06/2011 Ik heb laatst een training voor receptiemedewerkers verzorgd. Zij hadden niet zo veel zin in weer een training met van die vage dingen als rollenspelen, oefenen hoe ik de telefoon moet aannemen. 'Kom eens kijken hoe druk het voor onze balie is', was hun reactie. 'Dat is gewoon buffelen om…
View more18/03/2011 Kinderen zijn eigenlijk intelligenter dan volwassenen. Het enige dat ze missen is kennis en ervaring. Het lijkt alsof volwassenen slimmer zijn dan kinderen, maar dat is niet zo. Volwassenen weten wel vaak meer en hebben daarmee een voorsprong op kinderen. Volwassenen hebben vooral meer kennis door ervaring. Ervaring is de…
View more