Zwemmen eentonig? echt niet!

Zwemmen saai? Nee, zeker weten van niet! Maar mocht jij dit toch nog wel eens horen, dan las ik laatst op Glow Magazine een aantal leuke tips. Dus heb jij zwemmers die net een zetje nodig hebben om het (langer) vol te houden en om in te zien dat zwemmen gewoon een hele leuke activiteit is, hierbij wat tips.

Wissel van slag

Klinkt simpel, maar heel doeltreffend. Je bent toch gauw geneigd om te denken ik moet zoveel baantjes zwemmen, gewoon verstand op nul en gaan. Maar nee dus! Niet verstand op nul, je blijft scherp door niet alles in één slag te zwemmen. Wissel van slag en doe dus schoolslag en (stukjes) borstcrawl afwisselend van elkaar. Zwem ook op je rug. Door te veranderen van slag verleg je telkens even de focus en blijft de training afwisselend en leuk.

Ga intervallen

Hetzelfde geldt voor het tempo. Alles op één tempo, dat kan inderdaad een beetje eentonig (lees: geestdodend) zijn. En dus wat voor andere sporten zoals hardlopen en fietsen of welke duursport dan ook geldt, gaat ook op voor zwemmen: intervallen maakt het afwisselend! Dus HIIT the pool voor een stevige tempowissel.

Doe techniek drills

In bijna elk zwembad liggen plankjes waarmee je wat oefeningen kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan met een zwemplank alleen de benen oefenen. Of techniek oefeningen voor een langere slag, betere beenslag. Ook spelen met de ademhaling kan heel nuttig zijn. En natuurlijk onderwater zwemmen en weer door.

> Lees ook: Zwemmen is goed voor je. Waarom? Daarom!

Ga samen

Praktijk wijst uit: samen met iemand sporten is bijna altijd leuker! Dit geldt natuurlijk ook voor zwemmen. Zo kan je in estafette vorm samen trainen of een samen wedstrijdje doen. Daarnaast stimuleert het vaak ook om te gaan. We weten immers allemaal dat anders hele veel excuses heel snel gemaakt zijn om een keertje over te slaan..

Verleg je focus

Klinkt ingewikkeld ‘focus verleggen’ maar dat is het niet. Waar je dan zoal aan kan denken? Slagen tellen en kijken of de slagen constant blijven. Maar ook of het mogelijk is om met minder slagen aan de overkant komen? Focus op de beenslag, de ademhaling. Door hier extra aandacht aan te besteden, vliegt de tijd voorbij.

Droom weg

En tot slot natuurlijk de leukste: probeer eens te ontspannen! In het water kun je even weg zijn van de dagelijkse beslommeringen: duiken en wegdromen. Een aanrader is dan een moving meditation. Ontspan, en het zwembad lijkt voor even op een tropisch eiland…

Met dank aan Glow Mag.nl, een online magazine voor een healthy & happy lifestyle en ook te volgen via facebook, twitter en instagram.