Wat is jouw Carlos moment?

‘Waar een wil is, is een weg’, is een bekend tegeltje. Gisteren hoorde ik Jaap Bressers tijdens ons ZwembadBranche Congres waar hij op innemende wijze vertelde waar het eigenlijk om draait in het leven. Jaap weet dit als geen ander, door een tragisch duikongeluk raakte hij verlamd. Het was voor hem een harde leerschool, maar van een ambitie als succesvolle zakenman is hij uiteindelijk ‘s lands eerste sit-down comedian geworden. Hij reist nu het land door met lezingen en vertelt op humoristische, maar vooral indrukwekkende wijze, wat de kern is van ons bestaan. En hij heeft een boek geschreven: ‘Waar een wiel is, is een weg’.

Het verschil

Hoe hij dit heeft bereikt? Bovenal door niet groots te denken, maar klein te doen. Illustrerend is zijn ervaring met broeder Carlos in het ziekenhuis net na het ongeluk. Terwijl alle verplegers en artsen hem goed verzorgen, is er een verpleger die het net iets anders doet. Iets dat voor Jaap het verschil maakt tussen leven en dood. Heeft hij iets geweldigs gedaan, een medische handeling waardoor de gevolgen van het ongeluk minder zijn geworden. Nee, wat Carlos deed maakte geen verschil in wat Jaap nu lichamelijk wel of niet kan. Maar wat hij heeft gedaan is voor Jaap wel bepalend geweest voor wat hij nu heeft bereikt.

Klein gebaar

Wat heeft hij dan gedaan? Uiteraard was Jaap net na het ongeluk ontredderd: zou hij ooit nog kunnen lopen? kunnen werken? een ‘normaal’ leven kunnen leiden? Deze gedachten zorgden vaak voor totale paniek. Maar waar de andere verplegers en artsen zich op dat soort momenten druk maakten om de slangetjes en de piepjes van de monitor, legde Carlos een arm om zijn schouder – waar hij nog steeds gevoel had- en zei: ‘It’s okay!’. Een troostend gebaar, een gevoel van medeleven. Een klein gebaar met grootste gevolgen.

Oprechte aandacht

Voor Jaap was het heel belangrijk, maar hebben we allemaal niet zo’n klein gebaar nodig? Natuurlijk zijn we dag in dag uit bezig bezig in de branche om er een succes van te maken: nieuwe methoden, andere producten, geweldige ideeën. Maar dit alles is niks waard zonder oprechte aandacht. Echt weten wie je klanten zijn, wat hun behoeften zijn: persoonlijke aandacht, dat maakt het verschil. En hoe moeilijk is dat? Ambitieuze plannen zijn niks waard als de ‘menselijke maat’ ontbreekt. Oftewel: gebruik je hoofd, maar bovenal je hart. Een goed advies voor ons allemaal.




Piscine