4 juni Technisch Congres

Zwemles van de toekomst: effectiviteit verhogen, meer uitdaging én leuker

Hoe kunnen we zwemlessen zo inrichten dat kinderen niet alleen goed leren zwemmen, maar ook gemotiveerd blijven op langere termijn? Carola Minkels, promovenda aan de Vrije Universiteit Amsterdam, doet namens InnoSportLab de Tongelreep, NRZ, KNZB en VU Amsterdam onderzoek naar effectieve motorische leermethoden voor zwemvaardigheden bij kinderen. Gemeente Eindhoven en Brabant Sport ondersteunen dit project. We bespreken de resultaten van haar laatste onderzoek en wat ze betekenen voor de zwemlessen van nu en in de toekomst.

Motivatie en plezier

Over de hele wereld worden verschillende methoden gebruikt om zwemles te geven. Maar welke methode werkt het beste? De theorie zegt: Motivatie en plezier zijn cruciaal voor het succes van zwemlessen. Positieve feedback zal ook een grote rol spelen. Dit moet nog bevestigd worden in de praktijk. Er kwam wel al naar voren dat er momenteel een gebrek aan speelsheid en flexibiliteit is binnen de lessen. Carola vertelt ons over een onderzoek van Mandy van der Weijden-van Rooden. Wat bleek? Een jaar na het behalen van hun B-diploma zouden veel kinderen niet meer slagen als ze opnieuw geëxamineerd werden. “Dit onderstreept het belang van onderzoek naar een andere aanpak.” Carola Minkels voerde daarom een literatuurstudie uit om inzicht te krijgen in de effectiviteit van motorische leermethoden voor zwemvaardigheid. Ze vond meer dan 2000 artikelen, maar slechts 23 daarvan waren echt relevant. De belangrijkste conclusie? “Er is veel geschreven over wat kinderen moeten leren, maar nauwelijks over hoe ze dit het beste kunnen leren. In de meeste studies werd niet duidelijk omschreven welke technieken in de lessen werden toegepast. Hierdoor is het moeilijk om te bepalen wat er werkt en, door ontbrekende theorie, vaak ook waarom iets werkt.”


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het automatiseren van processen in jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Lees ook: Onderzoek VU Amsterdam: zweminstructeurs mogen meer sturen op plezier

De kracht van impliciet leren

Er zitten dus flinke gaten in de wetenschappelijke literatuur. Toch zijn er wel inzichten die het zwemonderwijs verder kunnen helpen. “Uit studies binnen andere sporten, maar ook een aantal uit het zwemonderwijs, blijkt dat impliciet leren zeer effectief kan zijn. Bij expliciet leren krijgt een kind gedetailleerde instructies over hoe een beweging eruit moet zien en wordt er gericht op het perfectioneren van techniek.” Dit is de traditionele aanpak, waarbij er vaak één juiste techniek wordt aangeleerd. Impliciet leren werkt anders: hier krijgt elk kind ruimte om een eigen manier te ontwikkelen die voor hen het beste werkt.” Er is geen absolute perfecte techniek, maar eerder een focus op functionele bewegingen die passen bij elk kind. De kinderen zijn zich niet bewust van de regels achter de bewegingen,” legt Carola uit.  Deze aanpak sluit goed aan bij de zwemles van de toekomst. “Mijn verwachting is dat door minder nadruk te leggen op vaste technieken en meer op impliciet leren kinderen sneller en beter zullen leren zwemmen. Het sluit ook aan bij de manier waarop kinderen van nature leren: door te doen, te proberen en aan te passen op basis van hun eigen ervaringen. Dit maakt ze niet alleen vaardiger, maar vergroot ook hun zelfvertrouwen in het water en heel belangrijk, het geeft plezier.”

Lees het gehele interview met Carola Minkels in ZwembadBranche #98


advertentie

Dewi Online