ZwembadBranche nr. 19

De 19e uitgave van ZwembadBranche ligt volgende week weer bij u in de bus. Maar… Als u niet tot dan wilt wachten kunt u hier ook alvast de digitale versie lezen. Klik hier om naar de digitale uitgave te gaan. In deze uitgave worden onder meer de volgende onderwerpen behandeld:

  • ‘Op school leer je toch ook gewoon schrijven’
    Zwemvaardigheid van kinderen is niet alleen de verantwoordelijkheid van de ouders, maar zeker ook van de overheid. Dit is één van de aanbevelingen uit het rapport ‘Ik wil dat mijn kind leert zwemmen…’ dat is uitgevoerd door het Mulier Instituut in opdracht van de Vereniging Sport en Gemeenten. Ester Wisse, één van de betrokken onderzoekers en werkzaam bij het Mulier Instituut, benadrukt dat het de zwemvaardigheid zeker goed zou doen wanneer de overheid meer zijn verantwoordelijkheid zou nemen. ‘Zwemmen zou een eindterm kunnen zijn binnen het bewegingsonderwijs. Net zoals rekenen en schrijven nu ook eindtermen zijn.’
  • Samenwerking Belangenvereniging Zwemscholen en NPZ | NRZ
    Tijdens een forumdiscussie in de onlangs gehouden ‘Week van het Zwemonderwijs’, in Arnhem werd het nog eens van alle kanten onder woorden gebracht: het zwemonderwijs is toe aan vernieuwing. Een belangrijke rol in die ontwikkeling is weggelegd voor de Belangenvereniging Zwemscholen, een recent in het leven geroepen platform dat circa 300 particuliere zwemscholen vertegenwoordigt. De gesprekken met het branche-instituut Nationaal Platform Zwembaden | NRZ over samenwerking zijn in volle gang. Komende maand staat een ontmoeting met beide besturen op het programma. Directeur Ronald ter Hoeven van het NPZ | NRZ, het instituut dat toezicht houdt op de kwaliteit van de examens en uitgever van het Nationaal Zwemdiploma, is blij met de toenadering. “We moeten open staan voor veranderingen in de markt.”
  • Heeft u al een 6 minuten zone?
    Elke week worden 300 Nederlanders buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. De eerste zes minuten zijn hierbij cruciaal. Wordt binnen die tijd niet ingegrepen, dan is de overlevingskans vrijwel nihil. De Nederlandse Hartstichting is daarom in maart 2007 gestart met de ‘6 minuten campagne’. Het doel is om, met de hulp van het publiek, de overlevingskans bij een hartstilstand te vergroten tot 25% in 2012. Bij de start van de campagne in 2007 was deze overlevingskans 5 a 10%. Het ‘6 minuten concept’ vormt de kern van de campagne. Als direct 112 wordt gebeld voor een ambulance, direct wordt gereanimeerd en binnen 6 minuten wordt gedefibrilleerd stijgt de overlevingskans naar 50 tot 70%.
  • Ronald ter Hoeven pleit voor realisme bij loopbaanontwikkeling
    Vroeger was het carrière perspectief overzichtelijk en tegelijkertijd beperkt. De zwemonderwijzer groeide soms door tot hoofd zwemzaken. Voor de echte talenten met een commerciële drive gloorde aan de horizon een functie als manager. Vandaag de dag ziet het werk in de zwembadbranche er heel anders uit. Scholing en loopbaanplanning zijn toverwoorden geworden. Ronald ter Hoeven, directeur van het branche-instituut Nationaal Platform Zwembaden/NRZ, geeft zijn visie. “Het werk is te zwaar om het dertig of veertig jaar vol te houden.”
  • En verder…
    Klik hier om naar de digitale uitgave te gaan.