Wake-up call: bewegen vermindert kans op hart- en vaatziekten

Nieuw onderzoek toont aan dat mensen die corona hebben gehad, een verhoogd risico hebben op hart- en vaatziekten. Al langer is bekend dat corona tijdens de acute fase van de infectie voor problemen kan zorgen, maar dit onderzoek toont aan dat het ook ver daarna nog complicaties kan geven. Opvallend is dat het hierbij ook gaat om mensen die nooit eerder hartproblemen hebben gehad en ook niet als kwetsbaar worden beschouwd. Cardioloog Jorstad laat weten dat dit ook wederom het belang van een gezonde levensstijl benadrukt. ‘Dit zou een wake-up call moeten zijn.’  

Preventie

Op de site van RTL Nieuws doet Jorstad, verbonden aan Amsterdam UMC, een oproep aan ons allen. ‘Stel jezelf de vraag: wat kun je zelf doen om gezonder te leven? Nou, dat is dus bewegen, bewegen, bewegen. En gezond eten, een gezond gewicht houden, niet roken en je cholesterol en bloeddruk controleren. Er moet wat gebeuren aan de ongezonde leefstijlen die in de samenleving aanwezig zijn, die ten grondslag liggen aan bijna alle hart- en vaatziekten.” Preventie is een ondergeschoven kindje in Nederland, zo stelt hij. 

Doorbloeding

Het is al eerder gezegd, maar ook deze boodschap van de cardioloog is duidelijk: onze leefstijl is van cruciaal belang voor onze gezondheid. Onder meer voor het hart en de bloedvaten. Het hart pompt bloed door het lichaam, via de bloedvaten voorziet het de organen van een goede doorbloeding. Belangrijk dus voor het goed kunnen functioneren van de organen. Ook voor de hersenen, zelfs 20% van het hart gaat naar het brein. Daarnaast is een goede doorbloeding belangrijk om de bloedvaten gezond te houden. Doordat het bloed goed langs de wand schuurt, komen stofjes vrij die de bloedvaten in conditie houden en ook voorkomen dat de aderen dichtslibben. Uit onderzoek blijkt ook dat training bij mensen met een hoge bloeddruk de bloeddruk verlaagt. Weinig lichaamsbeweging heeft bovendien een negatieve invloed op je bloeddruk. Door meer te bewegen verbeter je de doorbloeding van je lichaam. Spieren hebben als je beweegt meer spierenergie nodig, er moet daarom meer brandstof en zuurstof via het bloed naar de spieren en dus gaat het hart sneller kloppen. Daarnaast verandert de verdeling van het bloed, bij bewegen gaat 80% van het bloed naar de spieren en in rust maar 20%. En dat alles is natuurlijk precies wat je wil.  

Lees ook: Wat is een gezonde hartslag?

Immuunsysteem

Daarnaast heeft bewegen een positief effect op je immuunsysteem. Wanneer je matig intensief beweegt, worden je cellen die nodig zijn voor een goede afweer actiever en dus ook effectiever. Maar deze cellen moeten ook op het juiste moment in actie komen. Hiervoor heb je de witte stof nodig in je hersenen. Om deze verbinding in goede conditie te houden heb je een goede doorbloeding nodig en die krijg je weer door te zorgen dat je hart goed functioneert en de doorbloeding optimaal houdt. Hoewel het natuurlijk al langer bekend is, maakt dit ook maar weer eens duidelijk hoe belangrijk het is om te bewegen. Ook zwemmen kan natuurlijk een enorm belangrijke bijdrage leveren aan een gezond hart én een goed werkend immuunsysteem. Goed om corona te voorkomen en om bij een infectie de gevolgen te beperken. Daarnaast is bewegen in het water heel leuk om te doen en veel minder blessuregevoelig dan andere beweegactiviteiten. Lijkt mij duidelijk toch?

Meer weten over wat bewegen doet met je lichaam? Kijk hier de masterclass ‘Het fitte brein’ van Erik Scherder




Pomaz