Super Spetters, nieuwe zwemlesmethode KNZB

superspetters
Het is zover, het hing al maanden boven de markt maar vanmiddag heeft de KNZB haar eigen zwemlesmethode -Super Spetters- gelanceerd. Het Zwem-ABC krijgt daarmee een concurrent: het diploma van de zwembond KNZB. Ondanks kritiek van het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ, waar de KNZB nog altijd onderdeel van uitmaakt gaat de KNZB dus haar eigen zwemdiploma uitgeven.

Met de methode SuperSpetters leren kinderen sneller en met meer plezier zwemmen. Ze zijn binnen een schooljaar zwemvaardig en krijgen het KNZB zwemdiploma. De KNZB neemt hiermee haar verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de zwemles en wil samen met zwemverenigingen meer kinderen zwemveilig maken. Jan Kossen, algemeen directeur van de KNZB: “Wij willen onze verenigingen ondersteunen bij het goed geven van zwemlessen en samen zorgen dat meer kinderen zwemveilig worden. De innovatie in de zwembranche gaat moeizaam. Daarom zijn we een eigen traject gestart om de methodiek te veranderen. Al tientallen jaren wordt er op dezelfde manier zwemles gegeven. Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat slechts 35% het complete ABC-diploma haalt, 65% is dus niet volledig zwemveilig. Nog geen procent van de kinderen gaat na het behalen van hun diploma door met zwemmen. Ouders zijn vaak blij dat het afgelopen is, het duurt te lang en de kinderen hebben te weinig plezier in zwemmen. Dat willen we veranderen”.

Andre Bolhuis, voorzitter van NOC*NSF is blij met het initiatief van de KNZB: “NOC*NSF vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen sporten en bewegen, want we winnen veel met sport. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor het leszwemmen. Met de nieuwe zwemlesmethode van de KNZB wordt het aanbod verder verbreed en levert de KNZB er een belangrijke bijdrage aan om meer kinderen zwemveilig te maken. Daarmee wordt de zwemsport nog aantrekkelijker.”

Meer dan diploma
Met deze methode kan een kind met 2 keer in de week zwemles in 10 maanden zwemveilig zijn. De borst- en rugcrawl worden als eerste aangeleerd, omdat kinderen deze slagen veel makkelijker en sneller beheersen. De methode is gericht op het aanleren van vaardigheden en maakt gebruik van materialen zoals een badmuts, bril en flippers. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren op het oefenen van de zwemslagen en leren ze sneller zwemmen. De lessen bevatten ook survivalelementen zoals oriëntatie onder water, water trappen en drijven. De kinderen sluiten deze lesmethode af met één diploma, vergelijkbaar met het eindniveau van het C-diploma. Het voordeel hiervan is, dat er tussentijds geen uitstapmomenten zijn, waardoor uiteindelijk meer kinderen zwemveilig zijn. De kwaliteit wordt geborgd door gediplomeerde lesgevers op minimaal niveau 2 met een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

Innovatie
Voormalig coach van het Nederlands zwemteam Jacco Verhaeren werkte de afgelopen jaren ook mee aan deze nieuwe methode. Hij was aanwezig bij de introductie in het Hofbad, waar Stichting De Hofspetters een pilot met de nieuwe zwemlesmethode doet. Jacco: “Het is goed dat we anno 2014 de zwemles meer laten aansluiten bij de motorische vaardigheden, het leerpatroon en de belevingswereld van kinderen. Daarnaast is geschoold kader een must voor verantwoord en kwalitatief lesgeven. Ook dat pakken we hiermee aan.” De KNZB vindt dat iedereen een KNZB diploma moet kunnen krijgen. Jan Kossen: “Samen met de Johan Cruyff Foundation zorgen we dat ook kinderen met een beperking een diploma kunnen halen. En we hebben in het zwemlessysteem ingebouwd dat ook kinderen van ouders voor wie het financieel niet mogelijk is zwemles te volgen, wel mee kunnen doen en hun diploma kunnen halen.”

De zwemlesmethode kan door zwemverenigingen en zwembaden worden afgenomen. Meer informatie www.superspetters.nl.




Variopool