23 april ZwembadBranche Dag Belgie

Sportcentrum Kardinge meest actief op social media in zwembranche

Sportcentrum Kardinge is de achtste winnaar van onze Social Media rubriek ‘Ranking the Pools’. Door goed te scoren op Twitter én Facebook, zowel qua aantallen fans als de interactie met hun fans, hebben zij Rivièrabad en Laco Glanerbrook achter zich gelaten. De hoogste nieuwkomer is Sport- en recreatiebad Dol-fijn die op de 7e plaats debuteert in onze lijst.

De lijst bestaat inmiddels uit 117 zwembaden en zwemscholen. In de top 50 zitten voornamelijk bedrijven die een goede Likealyzer score behalen. Deze score wordt voornamelijk behaald door interactie, een belangrijke graadmeter in deze ranking. Het is daarbij ook steeds minder relevant welke aantallen fans of volgers je hebt. Het ranken van de deelnemende accommodaties is een zorgvuldig proces. Zo heeft Laco Glanerbrook met 3.661 veruit het meeste aantal aantal volgers op Twitter en Swimfun uit Joure met 7.087 het grootste aantal Facebook fans. Maar met alleen maar veel volgers of fans ben je er niet. Het aantal fans geeft slechts het potentiële publiek weer. Je hebt niks aan fans als ze niet in de doelgroep vallen en niet bereikt worden. En meer betekent ook niet altijd beter. Zoals je ook in onderstaande grafiek kunt zien, is de groei bij Facebook verreweg het grootst. De grafieken tonen de groei in aantallen fans en volgers van de acht metingen die we tot nu toe hebben uitgevoerd.


Ben jij op zoek naar een leverancier voor zwemlesmaterialen? 👉 Klik hier.



gemiddeld aantal fans/volgers totaal aantal fans/volgers

Meeste zwemouders op Facebook

Zoals de grafieken hierboven laten zien zitten de meeste consumenten – en dus klanten – op Facebook. Uit ons zwemouderonderzoek blijkt ook dat 94% van alle zwemouders op Facebook actief zijn, slechts 8% op twitter. Ga je beginnen met Social Media, start vooral met Facebook. Richt je daarbij dan met name op de interactie. Veel bedrijven fixeren zich volledig op het aantal fans dat ze hebben en schenken weinig tot geen aandacht aan de vervolgstappen: hoe gaan we de dialoog aan met deze fans? Uiteraard is een bepaald volume belangrijk om de gedane investeringen te rechtvaardigen. Maar uiteindelijk moet het doel zijn om interactie te hebben met de fans, niet alleen om fans te hebben. De groei is er bij Twitter helemaal uit. De vraag is dan ook of je hier actief moet blijven of dat je op zoek moet gaan naar een alternatief. Instragram zou dit alternatief kunnen zijn.

Likealyzer

Net als bij de vorige ranking hebben wij ook deze keer de de likealyzer score gebruikt. Wanneer je de URL van jouw zakelijke Facebookpagina invoert in LikeAlyzer krijg je een pagina met een analyse van jouw Facebook pagina. Een cijfer en tips en aanbevelingen om de interactie met je Facebook fans te verbeteren. Naast interactie kijkt deze tool ook naar andere zaken zoals reactietijd op vragen. Het is dus een aanrader om dit voor jouw pagina te doen en om te kijken hoe je jouw score kunt verbeteren, zodat je volgende keer nog beter scoort in onze ranking.

Lees verder in ZwembadBranche #57


advertentie

Dewi Online