Ongeveer 16 jaar geleden belandde Martijn Groeneveld min of meer toevallig in de zwembranche. Hoewel toeval bestaat eigenlijk niet. Als zwemliefhebber en voormalig wedstrijdzwemmer lijkt het bijna voorbestemd te zijn geweest. Wat ooit begon als een bijbaantje is uitgegroeid tot product manager bij Optisport. Met zijn passie voor zwemmen, aanstekelijk enthousiasme en het vermogen om verbindingen te leggen, zet hij zich dagelijks vol overgave in voor de missie van Optisport: iedereen in beweging krijgen.
DNA
Als kind trainde Martijn al bij de zwemvereniging en een bijbaantje als toezichthouder in het zwembad lag voor de hand, wat meteen ook het begin van zijn carrière in de zwembranche markeerde. Daarnaast heeft hij zijn ervaring als zwemmer gedeeld bij Stichting Hofspetters, een samenwerking met verschillende zwemverenigingen, en Racing Club Den Haag dat nu bekend staat onder de naam Blue Marlins. Vervolgens was Martijn teamleider bij De Schilp in Rijswijk, maar inmiddels is hij alweer 6 jaar product manager zwemmen bij Optisport. Tegenwoordig zwemt Martijn nog steeds, daarnaast doet hij ook aan hardlopen en fietsen met afgelopen zomer als hoogtepunt het volbrengen van de Ironman in Frankfurt. Als geen ander weet hij hoe het zwemmen in je DNA kan zitten.
Voordeuren en persona’s
Bij Optisport is Martijn voortdurend bezig met zijn passie voor het zwemmen, hij verbetert huidige producten en ontwikkelt nieuwe. Hierbij kijkt hij steeds hoe het optimaal kan aansluiten op de diverse doelgroepen. “Het zwembad verwelkomt bezoekers van peuter tot senior en elke levensfase biedt mogelijkheden. Wij werken daarom met vijf levensfases en onderscheiden daarbij verschillende beweegredenen om naar het zwembad te komen, van spelen tot ontmoeten.” Hierbij ook wordt gekeken hoe een doelgroep het beste kan worden benaderd. “Je zou kunnen zeggen dat we met verschillende ‘voordeuren’ werken om beter in te spelen op de diverse behoeften. Iemand die doet aan Fifty Fit heeft tijd voor een praatje, de banenzwemmer komt vooral om te bewegen en wil geen tijd verliezen.” Daarnaast zijn er persona’s ontwikkeld, voor zes verschillende gebruikers is een zeer gedetailleerde omschrijving gemaakt. “Deze persona’s hebben we zelfs namen gegeven, waardoor ze echt tot leven komen. Vervolgens hebben wij gastreizen ontwikkeld, zo zijn bijvoorbeeld de contactmomenten van de zwemlesouder Jennifer in kaart gebracht. De meeste ouders hoeven wij niet te overtuigen van het belang van zwemles. Wel willen wij natuurlijk dat zij tevreden zijn, de hele diplomalijn afmaken en vervolgens blijven zwemmen. Als duidelijk is wat zij verwachten, kunnen wij daar beter op inspelen.” Een andere persona die Optisport heeft omschreven is familie Bruin, ouders met jonge kinderen die graag even met de kinderen komen zwemmen. “Dit gezin hecht waarde aan rust en veiligheid, vanaf het moment dat zij binnenkomen moeten zij vooral het gevoel hebben dat zij relaxed met elkaar kunnen zwemmen.”
Meer weten over voordeuren en persona’s? Meld je vandaag nog aan voor het ZwembadBranche Congres en volg de kennissessie van Martijn Groeveld ‘Wat schuilt er achter de voordeur?’
Lees het gehele interview met Martijn Groeneveld in ZwembadBranche #92.