Marcel van Herpen pleit voor meer avontuur en experiment

Met een inspirerend betoog zette Marcel van Herpen tijdens de Week van het Zwemonderwijs de lijnen uit naar de toekomst. Zijn boodschap: ervaringsgericht onderwijs. Of te wel: leren kijken door de ogen van het kind. Met altijd welbevinden en betrokkenheid als kernwaarden. Niet het aanbod centraal stellen, maar de belevingswereld van het kind. Dat is waar het volgens Van Herpen om gaat.

De zwemles als ervaring voor het leven. ‘We willen dat kinderen blijven zwemmen, ook als ze hun diploma hebben behaald.’ Het wordt nog wel eens vergeten: de eerste zwemles is voor elk kind een spannende gebeurtenis. Er is die grote bak met water. Een onbekende omgeving. Een vreemde meneer of mevrouw die het kind niet kent. En die misschien een beetje streng of zelfs bedreigend overkomt, soms door de nadruk te leggen op wat het kind niet kan. De ouders bieden geen redding. Ze zijn niet direct in de buurt. Op z’n best staan ze op afstand toe te kijken, meestal achter een glazen wand. De emoties kolken door het bad en het kinderhoofd. Marcel van Herpen schetst het beeld haarscherp. ‘Het kind is op zo’n moment volledig afhankelijk van het vertrouwen in de zwemleraar.’

Nieuwsgierig
In een vijftal baden in het land zijn ze al eerder aan de slag gegaan met de inzichten van Van Herpen, projectleider bij het expertisecentrum Duurzaam Opvoeden en Ontwikkelen en ErvaringsGericht Onderwijs Nederland. De reacties zijn zonder uitzondering enthousiast. Meer plezier bij het kind. Meer betrokkenheid bij de ouders. En op het eind van de rit een hoger leerrendement. Ook het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ zette de deur open voor Van Herpen, nieuwsgierig geworden naar deze nieuwe vorm van zwemonderwijs. Het resultaat: tal van zwemscholen hebben zich inmiddels aangemeld voor een cursus op maat, waarin de grondbeginselen van het ErvaringsGericht Onderwijs zijn omgezet in zwemlessen nieuwe stijl. Na de zomer vindt de aftrap plaats. In company of op een centrale locatie. Van Herpen is blij met de positieve reacties uit de branche. Tegelijkertijd wil hij nog niet te hard juichen. ‘Ik proef overal een wil tot verandering. Maar dat is nog iets anders dan werkelijk de consequenties van een nieuwe aanpak aanvaarden en omarmen.’

Cultuuromslag
Van Herpen weet als geen ander dat veranderingsprocessen per definitie langzaam verlopen. ErvaringsGericht Onderwijs bestaat als concept pakweg dertig jaar. Professor Ferre Laevers uit Leuven, de grondlegger van het concept, richtte zich aanvankelijk uitsluitend op kleuters. Geleidelijk werd het concept uitgebouwd naar basisscholen en het voortgezet onderwijs. Later volgden sport en andere opleidingen. Nu is het de beurt aan het zwemonderwijs. In essentie gaat het volgens Van Herpen om een andere manier van kijken, een nieuw perspectief. Niet dat hij de revolutie predikt. Ook in het ErvaringsGericht ZwemOnderwijs blijft vakkennis belangrijk, net als didactiek en de te gebruiken materialen. Toch is er sprake van een soort cultuuromslag. ‘Het gaat er om dat we het zwemonderwijs verbeteren, ook in de ogen van kinderen. En dat bereik je enkel door als je als zwemleraar, bij elke handeling, te verplaatsen in wat een kind op dat moment ervaart.’

Lees het hele artikel in ZwembadBranche nr.29

 
 Variopool