Lastig kind? Iedereen is gemotiveerd!

Kinderen zijn tegenwoordig zó anders. Dat is wat Titeke heel vaak hoort. Ze doen niet mee in de les. Ze doen niet wat jij als lesgever wilt doen. Ze gaan hun eigen gang, willen doen wat ze zelf willen doen. Of ze doen niks. Of ze huilen alleen maar en willen naar mama toe. Dat noemen we dan lastig gedrag. Want de kinderen doen niet wat jij graag wilt dat ze doen. En jij kan de les niet geven zoals je die zou willen geven en/of hebt voorbereid. En dat is natuurlijk vervelend. Het was voor Titeke inspiratie voor een blog over lastig gedrag.

Van moeten naar willen

Wat gebeurt er dan? Dat is natuurlijk voor iedereen anders. Misschien is dit voor jou een herkenbare situatie.
>> Je kunt moeilijk accepteren dat het kind roet in jouw voornemens gooit. Je hebt moeite met afstand nemen van datgene dat jij wilt doen. Je voert de druk (een beetje) op, het kind moet gewoon meedoen. Je besluit om te gaan helpen. Je zegt dat het allemaal wel meevalt. Je geeft aan dat jij zeker weet dat het kind het wel kan. Je belooft dat het kind later in de les mag doen wat hij zelf wil.
>> Helpt het niet? Je weet niet meer wat je moet doen. Je wordt machteloos en boos. Verdorie, waarom doen ze niet gewoon wat je vraagt! Je gaat op je strepen staan. Dreigt met straf als de kinderen niet ‘gewoon’ meedoen met de les. En hoopt dat dat gaat werken. Maar helaas lukt dat niet altijd. Je hebt er eigenwijze kinderen bij. Die blijven gewoon volharden. Voordat je het weet zit je in een machtsstrijd.
>> Je voelt je rot en de stress groeit. Als het kind niet doet wat jij wilt, haal je de doelen niet. En dan worden de ouders boos. Want die willen dat hun kind zo snel mogelijk het diploma haalt.
>> Je weet niet meer wat je moet doen. Je wordt onzeker en vraagt je af wat je niet goed doet. Zie je wel, ik ben geen goede lesgever. Het ligt aan mij.
>> Je vindt dat je faalt. Je bent geen goede lesgever als het kind er te lang over doet. Of als het kind niet doet wat jij graag wilt.
>> Je ervaart de flexibiliteit om te denken: ik zit mis. Je stelt je verwachtingen bij en probeert om het anders te doen. In de trant van ‘zo werkt het niet, dus ik ga verder met plan B’. En je gaat experimenteren.

Lees ook:Het begint allemaal bij het enthousiast maken van het kind

Iedereen is gemotiveerd

Ik denk dat je ‘lastig’ gedrag kunt aanpakken door je te verdiepen in de ander. Wat kan er aan de hand zijn? Een eyeopener die ik las in een van de boeken over motivatie is: ‘iedereen is gemotiveerd’. Ja, iedereen heeft een reden om te doen wat hij doet. Ook als dat iets is wat jij als lesgever niet prettig vindt. De kunst is om erachter te komen waaróm het kind doet wat hij doet. En daar dan op inspelen. Mijn visie is dat je moet proberen om te zorgen dat kinderen ‘willen’. Tijdens het schrijven van dit stukje kwam er een mooie spreuk in me op: Er zijn kinderen die gewoon niet willen omdat ze moeten. ‘Moeten’ levert onwil op, om allerlei redenen. Laten we daarom afscheid nemen van het ‘moeten’ en op zoek gaan naar het willen. Waar ligt de interesse van het kind? Wat is het karakter van het kind? Welke behoeften heeft het kind? Laten we in de huid van het kind kruipen. En dan kijken naar de mogelijkheden. Kijken of we het kind mee kunnen krijgen door aan te sluiten wat er is. En op die manier (gezamenlijke) doelen bereiken.

Wat doet lastig gedrag met jou? Hoe ga jij ermee om?

Deze blog is geschreven door Titeke Postma. Vanuit haar bedrijf Propulz.tP inspireert ze zwembadteams om verandering in gang te zetten. Ze zet je op een creatieve en eigenzinnige manier aan het denken over het leuk(er) maken van bewegen. Zodat bewegers ‘in beweging komen’, met plezier en niet afhaken.




Variodeck