‘Laat medewerkers schitteren en waardeer de verschillen’

Het in beweging brengen van mensen is wat Roland Rijshouwer bezighoudt. Hij heeft hiermee een grote groep aan organisaties en mensen begeleid, gecoacht en gemanaged. De thema’s die hem bezighielden en de presentaties en workshops die hij gaf, hadden altijd één ding gemeen: oplossingen bieden voor de problemen van de toehoorders. Maar nu niet meer. Ook Roland zelf blijft graag in beweging. “Ik begeleid tegenwoordig juist het proces naar verbetering. Het samen zoeken naar antwoorden en onderzoeken wat een organisatie nodig heeft, biedt veel meer interessante inzichten.”

Anders

Roland is al ruim twintig jaar sociaal ondernemer en draagt graag bij aan het welbevinden van mensen in organisaties. Anderen laten schitteren, dat is waar hij voor gaat. Medewerkers en teams mentaal en persoonlijk ontwikkelen, waardoor je over een fitte selectie beschikt en samenwerkt in de meest ideale opstelling. Daarbij schuwt hij niet om vooral ook te kijken hoe het anders kan. “Niet alleen voor de zwembadbranche, maar ook voor andere branches en sectoren geldt dat anders kijken en anders denken samen met je medewerkers altijd nieuwe inzichten geeft. Hiermee behaal je uiteindelijk meer resultaat en continuïteit.”


Ben jij op zoek naar een leverancier die kan helpen bij het verduurzamen van jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Onbekend maakt onbemind

Inzichten in bestaande problemen, nieuwe kansen, klanten of de interne organisatie. Wanneer je medewerkers hierbij betrekt, zo merkt Roland steeds weer, ontstaat eigenaarschap en betrokkenheid. “Kijk met elkaar hoe je processen, dienstverlening en veranderingen kunt organiseren. Leidend in dit proces zijn de juiste inzichten. Inzicht in je medewerkers, je gasten, het zwemmen, de omgeving en stakeholders. Een organisatie is voor veel mensen meer dan alleen maar werk, het bestrijkt een groot deel van je leven. Hoe goed ken je als leidinggevende je medewerkers? Weet je wat hun ambities zijn, wat hen beweegt? Is de omgeving veilig genoeg om je medewerkers uit te nodigen zich echt te laten zien? Als jouw medewerkers in hun meest authentieke vorm bij jou werken, zijn ze gemotiveerder, meer bevlogen in hun werk en zal er minder uitval en verloop zijn.”

Lees ook: Ontsnappen aan de ratrace: moeten we dit allemaal echt van onszelf?

Generaties

Een mooi voorbeeld hiervan noemt Roland het stoeien met de verschillende generaties medewerkers. “Dit is een bekend en boeiend fenomeen en speelt ook in de zwembranche. Ouderen hebben soms moeite met de werkethos van jongeren en hoe ze in het leven staan. Jongeren begrijpen juist de ouderen niet en vinden dat ze niet met de tijd meegaan, terwijl beiden veel aan elkaar kunnen hebben en van elkaar kunnen leren. Daarvoor moet je dan wel in gesprek gaan met elkaar, want onbekend maakt onbemind. Jongeren durven vaker buiten de kaders te denken, ouderen zijn behoudender, maar kunnen met hun rijke ervaring van onschatbare waarde zijn voor jongeren.” Volgens Roland is het ook vooral van belang om kritisch naar elkaar te durven kijken en te luisteren. “Het is boeiend om te zien dat zodra mensen met elkaar in gesprek gaan, er iets verandert. De combinatie van verschillende generaties binnen een organisatie is een kans als je het kunt waarderen en de juiste begeleiding kunt bieden.”

Lees het gehele interview met Roland in ZwembadBranche #95


advertentie

E.B.T.C.