Jagen op olifanten zonder stiekem op konijnen te schieten…

Heb jij soms ook het gevoel dat je ‘overlooopt’. Dat je net iets teveel hooi op op je vork hebt genomen? Jammer want dat hoeft niet! Elke Geraerts is neuropsychologe en auteur van ‘Mentaal kapitaal’ en kan ons precies vertellen hoe wij bewuster met onze tijd om kunnen gaan en meer uit onze dag kunnen halen. Hoe? Door te jagen op olifanten zonder stiekem op konijnen te schieten…


We zijn verslaafd! Verslaafd aan informatie. We checken onze mail in de supermarkt, posten een bericht tijdens het koken en appen op de wc. Want we willen niks missen. Tegelijkertijd wordt er veel van ons verwacht op het werk, binnen het gezin en de vriendenkring. Kan ons brein dat wel aan? Nee, volgens Geraerts lijdt ons brein hieronder en raakt het zo verwaarloosd. Maar het is zeker niet te laat als we gaan beginnen met een ‘brein work out’. Hoe? lees hier een paar oefeningen.

Oefening 1: check nooit je mails voor het ontbijt

Eigenlijk gunnen wij onze hersenen te weinig rust. Nog voor het ontbijt hebben we de mail al gecheckt en onze appjes gescand. Funest vindt Geraerts. Door je mailbox te checken zodra je wakker bent, laat je toe dat er ’s ochtends vroeg al konijnen rondspringen die je aandacht afleiden. Konijnen? Geraerts verwijst hier naar de Texaanse oliemagnaat Thomas Boone Pickens: ‘When you are hunting elephants, don’t get distracted chasing rabbits.’

Oefening 2: stop met multitasken

Jagen op olifanten, dat is dus eigenlijk wat je moet doen. En dat kan alleen als je de konijnen in hun hok laat. Geen aandacht aan schenken dus. Voordat je dag begint bepaal je eerst de belangrijkste taken van de dag – de olifanten die je wilt vangen. Pak de ‘grotere’ taken vervolgens meteen op, ’s ochtends heb je de meeste mentale energie. En check niet tussentijds je mail of beantwoord appjes.

Oefening 3: laat je gedachten geregeld afdwalen

Psychologen van harvard ontdekten dat we 47% procent van de tijd niet bezig zijn met datgene waarmee we denken bezig te zijn. Zelfs als we ons echt op iets toeleggen, zijn we er 30 procent van de tijd niet bij. Erg? Nee! Door je aandacht even te laten afdwalen, gun je je hersenen de tijd informatie te verwerken en op te slaan. Door deze mindwandering structureer je onbewust dingen in je hoofd. Gelukkig…

Oefening 4: zoek pleziertjes op het werk

Neem vooral ook zelf het heft in handen en stop met zeuren. Want als je op je een ander moet wachten kan het nog wel eens lang duren. Probeer vooral kleine stapjes. Niet meer een broodje eten achter je bureau, maar plan een lunchwandeling in of trek een baantje in het zwembad.

Oefening 5: stop met te zeggen dat je het druk hebt

Deze is best lastig en toch ook weer niet. Als je er eens goed op let, zul je merken dat de meesten op de vraag ‘Hoe gaat het? standaard ‘Druk, druk’ antwoorden. Antwoord je dat niet, dan heb je vast een heel saai leven. Maar sinds wanneer is druk heel gewoon? Doe hier dus vooral niet meer aan mee. Een druk en gestrest leven is zeker niet gezond.

Elke Geraerts (34) is neuropsychologe en auteur van ‘Mentaal kapitaal’. Ze werkte aan de universiteiten van Maastricht, Harvard, St Andrews en Rotterdam en is mede-eigenaar van het preventiebedrijf Better Minds at Work.




Variodeck