Ik kijk wel uit naar, maar kijk niet uit naar…ik kijk dus wel uit!

We zijn weer open. Net als heel veel collega’s en zwemliefhebbers kijkt ook Katrien Lemahieu weer uit naar het terugzien van al haar klanten. Vooral de deelnemers aan de aquasporten heeft zij onwijs gemist. Gewoon weer lekker samenzijn: keuvelen, bijkletsen. Hoewel dat laatste wordt volgens Katrien nog wel een dingetje… Maar uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat mensen weer lekker bewegen in het water. Omdat we dit de afgelopen twee maanden niet konden doen, hoe start je dan weer op? Katrien geeft tips.

Kletsen

Ik zie het al voor me. Wat zullen ze een hoop bij te praten hebben. Dus dat ‘sociale gedeelte van de les’ wordt natuurlijk nu een nog groter item. Daar kijk ik eigenlijk helemaal niet naar uit. Eerlijk is eerlijk, ik heb er gewoon een grondige hekel aan dat ze lopen te kletsen. Ik ben dan ook echt van ‘het aanspreken’. Dat durf ik wel, ja. Met een knipoog en glimlach, dat wel. Hoe ga jij hier nu mee om? Al over nagedacht? Dit is misschien het juiste moment om ze gelijk wat ‘aan te leren’. Dat kan je doen door de les te starten met: “Ik begrijp dat we allemaal een hoop moeten bijpraten, maar niet tijdens de les. Dat kan namelijk best vervelend zijn voor andere klanten en persoonlijk vind ik dat ook best lastig. Als we met zijn allen hier rekening mee houden, dan kunnen we allemaal volop van de les genieten!” Betrek je het ook echt op jezelf (‘ik heb er last van’), dan is men meestal net wat respectvoller dan als het om zomaar een ander gaat. Daarnaast spreek je ze niet aan op het ‘zijn’ (kletsers!) maar wel op hun ‘gedrag’ (kletsen) en dat helpt.

Lees ook: Gezonder leven? Het begint al met een beetje zwemmen of aquasporten!

Terug naar de basis

Waar ik ook naar uitkijk, is ze ook echt weer in beweging te krijgen. Ik ben zo benieuwd hoe het met hun algehele conditie is. Wellicht (en ik hoop het enorm) zijn ze buiten gaan wandelen, fietsen. Of misschien wel een stukje gaan rennen? Een aantal heeft misschien lessen gevolgd achter de computer? Ik verwacht dat de conditie van een groot deel van onze klanten echt weer wat minder zal zijn en dat ze dus ook stijf zullen zijn na een oefening. Terwijl managers zich bezig hebben gehouden met een protocol, heb ik me dan ook voornamelijk beziggehouden met de vraag ‘waar begin ik straks’? Ook hier een mooie kans om even weer de basis op te pakken. Wat gaan we doen? Waarom doen we het? Daarnaast ook zeker weer een stukje techniek, het hoe van bewegen IN en MET water. Weer even terug naar hoe het was en dan kijken we hoe het evolueert.

Hoe?

Door de lessen nu al wat voor te bereiden qua doelstellingen op korte termijn (binnen 1 les) en langere termijn (bijvoorbeeld per maand of per lessenreeks) kan je voor jezelf een plannetje uitwerken waar je naar toe wil. Door de lessen gestructureerd te laten terugkeren, kan je de klanten (en jezelf) weer de kans geven om de conditie op te bouwen. Om fitter te worden en te blijven, krachtiger te kunnen werken. Een betere mobiliteit en flexibiliteit voor alle spieren en gewrichten. Ik kijk er naar uit om iedereen weer te zien ‘groeien’. Vanaf het begin ook weer startend met een basisoefening. Een progressie waar mogelijk en een regressie als het nodig is. Het zal snel een ‘ohja’ moment geven, zowel een mentale herinnering aan de oefeningen als het spiergeheugen dat zal meewerken. Bied je het mooi opbouwend aan, dan komt het wel goed! Kijk (uit) naar wat de klant laat zien en baseer je daarop voor langere termijn.

Nog wat losse tips

  • Geef ze vanaf het begin een oefening met wat coördinatie. Niet te moeilijk want dan haken ze af, maar iets wat haalbaar is en lekker vlot gaat.
  • Begin ook met een andere oefening dan je standaard doet, veelal dus allesbehalve joggen of wandelen.
  • Stel ze vragen zodat ze antwoord geven, zo zijn ze alert in je les betrokken. Geef bijvoorbeeld 3 oefeningen, herhaal de eerste en vraag dan ‘wat was de oefening hierna?’. Weten ze het niet? Dan hebben ze of niet goed opgelet of ze zijn het gewoon alweer echt vergeten.



Variodeck