Dit is waarom zwemmen goed is in tijden van stress

Sinds twee maanden is onze vrijheid beperkt. Hoewel de maatregelen langzaamaan worden versoepeld, zijn we zeker nog niet terug bij ‘normaal’. De maatregelen zijn voor velen van invloed op onze privé- en werksituatie. Hoewel voor sommigen ‘even niks doen’ bijna als rustgevend werd ervaren, neemt het aantal mensen dat hierdoor stress ervaart met het vorderen van de tijd ook toe. Gelukkig mogen de zwembaden nu weer open. Dat is fijn voor alle professionals die graag weer aan de badrand willen staan, maar ook voor alle zwemliefhebbers. Want zwemmen is niet alleen gezond voor het lichaam, ook voor de geest. Het is een remedie tegen stress. En dat kunnen we juist nu dus heel goed gebruiken.

Adrenaline

Eigenlijk is het heel simpel, in een stresssituatie zorgt je lichaam ervoor dat je je volledig kan richten op deze situatie. Ten eerste maakt je lichaam adrenaline aan zodat je snel en adequaat kunt handelen. Een bekend verschijnsel hiervan is het sneller kloppen van het hart. Heel snel daarna maakt je lichaam cortisol aan om te zorgen dat je de stresssituatie langer vol kunt houden. Door adrenaline en cortisol kun je dus zowel op korte termijn als op lange termijn er tegenaan. In de oertijd was dit vooral handig voor situaties waarin we moesten vechten of vluchten. Tegenwoordig is het handig als je voor een langere onder druk staat, als je je zorgen maakt over je gezondheid, je werk (je moet juist harder werken of hebt geen werk) of je toekomst.

Lees ook: Helemaal Zen door ‘Mindgym’

Overleven

Wat is dan het gevaar? Je lichaam gaat geheel over op de overlevingsmodus, cortisol verhoogt daarom je bloedsuikerspiegel en door de extra glucose in je bloed heeft je lichaam die extra energie die je nodig hebt. Tevens maakt cortisol insuline aan en dat zorgt ervoor dat glucose en andere voedingsstoffen door je lichaamscellen worden opgenomen. Alleen worden de overschotten omgezet in vet, waardoor je aankomt. Verder geeft je lichaam weinig prioriteit aan zijn andere taken. Eigenlijk kun je simpelweg stellen dat het lichaam keuzes maakt, waardoor het minder hard werkt om bijvoorbeeld eten te verteren of weerstand op te bouwen. Voor even is dit niet zo erg. Maar op langer termijn kan dit ervoor zorgen dat je aankomt of dat bacteriën en virussen vrij spel krijgen.

Zwemmen!

Eén van de meest effectieve manieren om je te ontladen van stress is lichaamsbeweging. En dan denk ik natuurlijk gelijk aan een heerlijke duik in het water. Baantjeszwemmen of een work out, het maakt niet. Door een paar keer per week lekker te zwemmen, kun je de cortisolwaarde verlagen. Door te bewegen ontspan je en maak je de zogenaamde geluksstofjes dopamine en endorfine aan. Juist nu heel belangrijk, want die verminderen de stress. En dus vervolgens de aanmaak van cortisol. Daarnaast verbrand je natuurlijk ook vet. Belangrijk als je wilt afvallen, maar ook om de ophoping van vet rond de buikstreek -waar de meeste cortisolreceptoren zitten- te verminderen waardoor de cortisolwaarde ook afneemt. Dus de remedie tegen stress: lekker zwemmen!




Variodeck