Iedereen kan een zwemliefhebber worden, toch?

Madelon Baans is een fanatieke sporter. Met een verleden als topzwemmer, ze zwom op drie Olympische Spelen, neemt zij nog steeds vaak een duik in het zwembad. Maar daarnaast loopt Baans ook hard en doet ze aan CrossFit. Kortom het sporten zit in haar bloed. Onlangs liet zij in een artikel van het NRC weten dat ze nog steeds vrijwel dagelijks sport want ‘Ik word altijd een beetje onrustig als het er eens niet van komt’. Lang niet iedereen herkent zich hierin, voor velen is het een strijd. En voor diegene poste Baans een paar tips op haar blogsite Glow Magazine, want volgens haar kan iedereen een sportliefhebber worden. En wie een sportliefhebber kan worden, kan met deze tips zeker ook een zwemliefhebber worden!

  1. Onderzoek
    Veel mensen weten niet wat ze leuk vinden op sportgebied of wat écht bij ze past. Dit geldt ook voor zwemmen, je kunt zoveel verschillende vormen van bewegen doen in het water. Er zijn mensen die na een paar keer banenzwemmen,tot de conclusie komen dat het zwemmen niets voor hen is. Maar er zijn nog zoveel mogelijkheden. Het is dan ook echt aan te raden om verschillende varianten uit te proberen en te onderzoeken wat écht past. Misschien is het wel aquajoggen, FloatFit of aquarobics. Tip: biedt proeflessen aan om deze mensen over de streep te trekken.
  2. Socialize
    Voor veel mensen is het sociale aspect van sport nog belangrijker dan de sport zelf. En dat is niet eens zo gek. Als jij een sociaal dier bent, zoek dan een sport waarbij je een team, groep of community vindt. Alleen gaan zwemmen is niet zo leuk als jij net begint of moeite hebt m het sporten vol te houden. Je moet dan ook wel over een ijzeren discipline beschikken om elke keer te gaan. Maar als er een team, een sportbuddy of groep op je wacht -en het gezamenlijk drinken van een lekker kopje koffie erna- zijn we toch eerder geneigd om toch te gaan.
  3. Zoek motivators
    Fact: Mensen die het moeilijk om het sporten vol te houden leven echt niet in de minderheid. Het lijkt misschien alsof de hele wereld over een strak schema en dito inzet beschikt, maar niets is minder waar. Veel mensen halen hun inspiratie en motivatie uit anderen. Dat kunnen sportmaatjes zijn (ik raad iedereen aan leuke sportmaatjes te zoeken, zij zijn de beste motivatie die jij je kunt wensen!), maar het kunnen ook mensen zijn in je omgeving die je steunen, coachen of soms even een duwtje in de juiste richting geven als je dat nodig hebt. Sportinstructeurs kunnen deze rol ook zeker op zich nemen. Of online kun je heel wat motivatie vinden.
  4. Lees ook: Weer niet zwemmen: wat is jouw excuus…?

  5. Eén is beter dan geen
    Misschien hoor je dit vaak? “Ik kan maar 1x zwemmen deze week, nou dat heeft geen zin hoor, dan laat ik die keer ook wel zitten.” Wetenschappelijk onderzoek toont inderdaad aan dat 3x sporten per week nodig is voor resultaat. Maar… Eén is nog altijd beter dan geen. Bovendien is de kans op helemaal verzaken groter als je een week niet gaat. De kloof wordt groter, evenals de onverschilligheid. Dus: die ene keer maakt wel degelijk verschil en is veel beter dan overslaan.
  6. Hou vol!
    Veel mensen stoppen al met een bepaalde sport voordat ze ‘het verschil’ ervaren. Ze stoppen voordat er echt progressie komt en voordat ze het verschil voelen tussen minder fit en fit. Heel eerlijk: beginnen met sport of met iets nieuws beginnen is niet altijd leuk. Veel mensen beheersen nog niet de techniek, zien nog geen resultaat en vinden het een struggle om te doen wat er op het programma staat. Gelukkig, dat is herkenbaar voor iedereen die ooit ergens mee begonnen is. Ja, voor iedereen dus. Het beste advies is dan: neem de tijd! In sport bestaan geen shortcuts, maar uiteindelijk merkt iedereen progressie en dan wordt het vaak echt leuk!

Met dank aan Glow Mag.nl, een online magazine voor een healthy & happy lifestyle en ook te volgen via facebook, twitter en instagram.