Herstellen van een blessure? Houd rekening met fysieke én mentale factoren

Blessures komen vaak door een verkeerde verhouding van belasting en belastbaarheid. Maar er zijn ook onderliggende factoren die de blessurekans vergroten of het herstellen van een blessure kunnen hinderen. En dan gaat het vaak niet alleen over fysieke, maar ook mentale factoren. Zo kan stress van grote invloed zijn. Zwemmen is een prettige manier om te herstellen van een blessure. Dit bekent dus dat het belangrijk is om hierbij niet alleen te kijken naar de fysieke aspecten, maar ook aandacht te hebben voor psychosociale factoren. Fysiotherapeute Linde van Welzen van Fit.nl vertelt er meer over.

Stress and injury model

De relatie tussen stress en blessures is complex en hier is dan ook al veel onderzoek naar gedaan. De grootste bronnen van stress voor geblesseerde sporters zijn niet fysiek, maar psychologisch (zoals angst voor nieuwe blessure, of verloren dromen) en sociaal (isolement, gebrek aan aandacht). Stress leidt de aandacht van sporters af en aandachtsverstoring kan leiden tot een blessure. Ook zorgt stress voor een verhoogde spierspanning, waardoor eerder vermoeidheid optreedt en de coördinatie en flexibiliteit vermindert. Het ‘stress and injury model’ is een model van Williams en Anderson uit 1998 en laat zien welke psychosociale aspecten mogelijk invloed hebben op de blessurekans. Hieronder staat een afbeelding van het model.


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



psychosociale-factoren-blessure

Persoonlijkheid en stress lijken de belangrijkste factoren voor een verhoogde kans op een blessure. Uit een aantal onderzoeken komt naar voren dat sommige persoonlijkheidskenmerken samenhangen met een verhoogde blessurekans. Voorbeelden hiervan zijn hardheid ten opzichte van jezelf, impulsiviteit, spanningsbehoefte, angst, zelfbeeld, interne en externe beheersing en agressiviteit. Sporters die veel ‘life stress’ ervaren, lijken vaker blessures op te lopen dan sporters met minder stress. ‘Life stress’ omvat de grote veranderingen in het leven, zoals het verliezen van een dierbare, verhuizen, trouwen of verandering in werk. Ook de zogenoemde copingvaardigheden spelen een rol bij het ontstaan van blessures. Hierbij valt te denken aan goede eet- en slaapgewoonten, sociale steun, mentale vaardigheden en stresshantering. Het hebben en toepassen van deze vaardigheden lijkt de omgang met ‘life stress’ te vergemakkelijken, wat de blessurekans weer kleiner maakt. Als je geblesseerd bent, ben je vaak niet meer in staat om te trainen of deel uit te maken van een team. Je verliest conditie, aandacht van je medesporters en eventueel de aandacht van je trainer of instructeur. Daarnaast zorgen pijn, verlies van routine en zorgen over het herstel voor boosheid, frustratie of mogelijk zelfs depressie.

Lees ook: Zwemmen met een liesblessure: wat kan wel en niet?

Herstel

Verschillende onderzoeken tonen aan dat dus niet alleen de fysieke belasting de blessurekans beïnvloeden, ook stress en persoonlijke kenmerken spelen een rol. Revalidatie zou zich daarom niet alleen moeten richten op de fysieke kant, maar ook op de mentale aspecten. Als jij mensen hebt die terugkomen van een blessure en weer willen herstellen, is het dus ook belangrijk om niet alleen te kijken naar de fysieke aspecten van een sporter. Net zo belangrijk zijn de psychosociale factoren en de omgeving waarin de sporter verkeert. Dit alles beïnvloedt het herstelproces na een blessure.

FIT.nl is een platform voor fitness, afvallen en voeding. Een team van deskundigen houdt je op de hoogte met artikelen en deelt oefeningen en recepten voor een fitter leven.


advertentie

ZwembadBranche Dag 2022