11 oktober - ZwembadBranche Dag

Herfstdip? Zwemmen werkt stressverlagend

Herfstdepressie of herfstdip is een bekend fenomeen als de blaadjes van de bomen vallen en de dagen weer korter worden. Ongeveer een derde van de Nederlanders heeft hier last van. Maar recent bleek ook uit onderzoek dat de mentale gezondheid van de jeugd, en dan met name tienermeisjes, sterk is verslechterd. De coronatijd en prestatiedruk zorgen voor meer angsten en depressieve gevoelens. Daarnaast zet de huidige financiële situatie waarin mensen nu zitten door de inflatie en de energiecrisis de mentale weerstand onder druk. Natuurlijk is het verstandig om hulp te zoeken als klachten aanhouden of verergeren, maar wat kun je zelf doen als je je nu niet zo happy voelt? Tip: ga zwemmen!

Wat kun je doen tegen een herftsdip?

  1. Zorg voor structuur
    In de donkere koude dagen en met name rond de feestdagen is het verleidelijk om op de bank te blijven hangen. Zorg daarom dat je dan juist een goed dag- en nachtritme hebt: ga niet te laat naar bed en sta op tijd op. Let er op dat je overdag geen maaltijden overslaat en activiteiten over de week verdeelt zodat je voldoende actief blijft en stress beperkt.
  2. Ga naar buiten
    Omdat de hoeveelheid daglicht minder is in de wintermaanden, is het aan te raden om zoveel mogelijk naar buiten te gaan als het nog licht is. Vooral licht in de ochtend voor 12 uur heeft een gunstig effect op je dag- en nachtritme.

Voor de echte fanatiekelingen lees ook: Miracle Morning at the pool

  1. Eet gezond en regelmatig
    Het klinkt heel cliché, maar een gevarieerd voedingspatroon kan het verschil maken. Een herfstdip en ontregelde biologische klok gaan vaak gepaard met een hongergevoel. Met een regelmatig voedingspatroon breng je structuur aan in je dag. De inname van voldoende voedingsstoffen zoals vitamines en mineralen heeft effect op lichaamsfuncties zoals de hormoonhuishouding. Zo zijn onder meer magnesium, veel in groene groente en volkoren graanproducten, en vitamine B6 goed voor de stemmingsverbeteraars serotonine en dopamine.
  2. Voorkom stress
    Langdurige periodes van stress hebben een nadelig effect op je lichaam en geest. Het kan zorgen voor slaapproblemen, een opgejaagd gevoel, angst, nervositeit en depressieve gevoelens. Zorg dat je voldoende slaapt en uitgerust wakker wordt en neem de tijd om te rusten tussen de activiteiten.
  3. Ga zwemmen
    Tot slot uiteraard: ga lekker zwemmen. Onderzoek toont aan dat beweging de afgifte van BDNF, een stofje dat een rol speelt bij het beloningssysteem in je hersenen, bevordert en dit werkt als een natuurlijk antidepressivum. Daarbij wordt ook het endorfinesysteem gestimuleerd door beweging en komt er meer serotonine vrij. Dit stofje wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd en is een belangrijke stressremmer. En als je overdag lopend of fietsend naar het zwembad gaat, pak je ook nog wat daglicht mee.

Wanneer je klachten hebt die aanhouden of verergeren, is het verstandig om met je huisarts in gesprek te gaan.

Met dank aan FIT.nl, een platform voor fitness, afvallen en voeding waar een team van deskundigen je op de hoogte houdt met artikelen en oefeningen en recepten deelt voor een fitter leven.




Sera Dataduiker

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.