Heeft u al een 6 minuten zone?

Elke week worden 300 Nederlanders buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. De eerste zes minuten zijn hierbij cruciaal. Wordt binnen die tijd niet ingegrepen, dan is de overlevingskans vrijwel nihil. De Nederlandse Hartstichting is daarom in maart 2007 gestart met de ‘6 minuten campagne’. Het doel is om, met de hulp van het publiek, de overlevingskans bij een hartstilstand te vergroten tot 25% in 2012. Bij de start van de campagne in 2007 was deze overlevingskans 5 a  10%. Het ‘6 minuten concept’ vormt de kern van de campagne. Als direct 112 wordt gebeld voor een ambulance, direct wordt gereanimeerd en binnen 6 minuten wordt gedefibrilleerd stijgt de overlevingskans naar 50 tot 70%.

De campagne bestaat uit drie fases. In de eerste fase heeft de Hartstichting de Nederlandse bevolking bewust willen maken van het probleem (300 slachtoffers per week) en gewerkt aan kennisoverdracht (doeltreffend ingrijpen kan vele levens redden, herkenning van het AEDsymbool). In juni 2008 is de tweede fase van de campagne gestart waarin het ‘activeren’ van het publiek centraal stond. ‘Weet wat je moet doen’ en ‘meld je aan voor een reanimatie en AED cursus’. In de laatste fase gaat de aandacht (ook) uit naar het creëren van ‘6 minuten zones’. In een 6 minuten zone is alles zo geregeld dat bij een hartstilstand alle drie elementen van het 6 minuten concept efficiënt toegepast kunnen worden. Dus bel 112, reanimeer en defibrilleer binnen 6 minuten. Dat kan alleen wanneer omstanders een hartstilstand kunnen herkennen, weten wat ze moeten doen en AED’s herkenbaar zijn en op zeer grote schaal beschikbaar.

> Lees verder in de digitale uitgave van ZwembadBranche