Ronald ter Hoeven pleit voor realisme bij loopbaanontwikkeling

Vroeger was het carrière perspectief overzichtelijk en tegelijkertijd beperkt. De zwemonderwijzer groeide soms door tot hoofd zwemzaken. Voor de echte talenten met een commerciële drive gloorde aan de horizon een functie als manager. Vandaag de dag ziet het werk in de zwembadbranche er heel anders uit. Scholing en loopbaanplanning zijn toverwoorden geworden. Ronald ter Hoeven, directeur van het branche-instituut Nationaal Platform Zwembaden | NRZ, geeft zijn visie. “Het werk is te zwaar om het dertig of veertig jaar vol te houden.”

Ronald ter Hoeven wil niet somber lijken, ook niet in tijden van economische neergang. Kansen zijn er volgens hem genoeg. Kansen om jonge mensen te binden en te boeien. Het vermeende tekort aan zwemonderwijzers ziet hij niet als een probleem. Gewoon een kwestie van enthousiaste verhalen vertellen op de scholen en opleidingsinstituten in de regio. Snuffelstages bieden tal van interessante mogelijkheden. Wel moeten zwembaden, meer dan voorheen, uit hun ivoren toren komen. En aansluiting zoeken bij het bewegingsonderwijs in de buurt. Vertellen wat een geweldig vak het is. Kinderen leren zwemmen. Zwemplezier en waterbeleving onder de aandacht brengen. Passie delen. Vaak zijn de werknemers van morgen ook dichterbij dan soms wordt gedacht. Neem de zwemverenigingen in het eigen bad. Een kweekvijver van talent. Jonge mensen worden er als vanzelf meegezogen in kaderfuncties. Een zwemles geven is hen al snel toevertrouwd. In de beleving van Ter Hoeven is het een springplank naar meer. Het jonge lid van een zwemvereniging kan uitgroeien tot een nuttige vakantiekracht en worden ingezet bij evenementen. Het zijn investeringen die kunnen leiden tot een vaste functie in de toekomst. Om die kansen te benutten moet wel de samenwerking met de zwemverenigingen worden geintensiveerd. “Het wordt nu nog teveel aan het toeval overgelaten.”

> Lees verder in de digitale uitgave van ZwembadBranche