Een goed gesprek met ouders of collega’s? Praten begint met luisteren!

Een goed gesprek, wie wil dit nou niet? En dan hoeft dan zeker niet altijd een gesprek te zijn waarin je de wereldproblematiek oplost, hoewel als iemand de antwoorden heeft houd ik mij aanbevolen, maar als iemand jou een probleem voorlegt is het fijn als je iemand kan helpen. Of andersom. Geïnteresseerd las ik dan ook op de site van Psychologie Magazine 4 tips voor een goed gesprek. Rode draad? Het begint met luisteren. Oke dit is misschien een open deur, maar hoeveel mensen luisteren echt? Als jouw collega weer eens begint over jullie manager of ouders over de minimale voortgang van hun kind op zwemles, bied jij dan echt een luisterend oor…?

1. Stel vragen
Een belangrijk punt om te onthouden als mensen bij jou komen met hun problemen: neem dit probleem niet over. Hoe cru het ook klinkt, maar het is niet jouw probleem en dit wil je graag zo houden. Je kunt nou eenmaal niet altijd andermans problemen oplossen. Sterker nog, je bent hiervoor ook helemaal niet verantwoordelijk. Wat kun je wel doen? De ander helpen om zijn of haar probleem zelf op te lossen. En dit begint met het vragen wat de ander al gedaan heeft om het probleem op te lossen. Luisteren, vragen stellen en begrip tonen zijn de sleutelwoorden. Hier hoort dus niet bij de ander vertellen wat die moet doen…

2. Begrijp anderen
Dit is een belangrijk tip voor een conflictsituatie of onderhandelingen. Het mooiste is als je een win-win situatie kunt bereiken bij een onderhandeling of conflict. Hoewel je als de gemoederen hoog oplopen dit misschien niet direct in je opkomt. Op lange termijn is dit uiteraard wel beter, we leven nou eenmaal niet alleen op de wereld. Maar dit vergt wel dat je ook daadwerkelijk weet wat een win situatie is voor een ander en ook bereid bent hierin mee te denken. In conflictsituaties wil iedereen vooral zelf begrepen worden, luisteren is dan vaak niet meer aan de orde. Wat kan helpen is om jezelf te dwingen een samenvatting te maken van hetgeen de ander zegt. Hiermee laat je zien dat je luistert en je begrijpt de ander beter. Wat daarbij ook helpt is dat je andere persoon in het conflict daarmee een beter gevoel geeft, het maakt duidelijk dat de soep toch niet zo heet hoeft te worden gegeten als deze wordt opgediend. En zo bereik je toch weer eerder de win-win.

3. Relativeer kritiek
Het is natuurlijk niet altijd makkelijk om geconfronteerd te worden met tekortkomingen in de ogen van een ander, maar ook hiervoor geldt dat je moet blijven luisteren. Natuurlijk is het niet leuk om kritiek te krijgen. Complimenten vinden we soms ook lastig om te krijgen maar die krijgen we natuurlijk wel veel liever. Maar uiteindelijk is kritiek ook een compliment, iemand waardeert jou dusdanig dat hij of zij jou graag wil helpen om het beter te doen. Het is een kans om jezelf te verbeteren. Goed voor jou, maar ook voor jouw collega. En natuurlijk kun je soms kritiek ook maar beter laten gaan. Maar hoe beter je jezelf kent, des te beter je weet met welke kritiek je aan de slag moet en welke je beter kunt negeren.

 
 “VConsyst”