Feedback: aannemen, uitpakken én gebruiken!

Afgelopen zaterdagochtend was Minette Lommers van Den Ekkerman bij een bijeenkomst over persoonlijk leiderschap. Eén van de sprekers die ochtend was Jacco Verhaeren, onder meer bekend als de voormalige coach van olympisch zwemkampioenen Pieter van den Hoogenband, Inge de Bruijn en Ranomi Kromowidjojo. Van alle lessen en ervaringen die hij deelde, is het stukje over feedback ontvangen Minette het meeste bijgebleven. In deze blog legt zij uit waarom.

Persoonlijk groeien

Feedback is een onderwerp waar veel mensen mee worstelen. Waarover je ook nooit uitgesproken raakt en wat ook heel belangrijk is om persoonlijk te kunnen groeien. Dit laatste weet Jacco Verhaeren als geen ander. Uiteraard komt Jacco uit de topsportcultuur. Het mooie hiervan is dat elke topsporter gebaat is bij een goede feedback. Zij stellen zich hiervoor open en eigenlijk zonder erbij na te denken, wordt dit goed ontvangen. Zonder deze feedback worden zij namelijk nooit de kampioen die zij voor ogen hebben. Om je techniek te verbeteren zul je open moeten staan voor bijvoorbeeld de aanwijzingen van je coach. Je zult steeds weer moeten terugkijken om te zien hoe je nog beter, sneller, hoger, langer kan. Wat ging er de vorige keer mis, waar kwam dat door en hoe kunnen we dit de volgende keer voorkomen. Of liever gezegd, ervoor zorgen dat het beter gaat. Tijdens trainingen en wedstrijden wordt er bijna niets anders gedaan.


Ben jij op zoek naar een (nieuw) leerlingvolgsysteem voor jouw zwembad of zwemschool? 👉 Klik hier.



Het bedrijfsleven

Waarom is feedback geven en ontvangen in het bedrijfsleven dan soms zo moeilijk? Als ik mijn eigen tekst hierboven lees, wil je dit toch ook met je bedrijf? Wij willen als bedrijf groeien, wij willen dat ons personeel groeit, wij willen dat onze klanten met ons mee groeien. Het moet dan toch fijn zijn als je de juiste feedback krijgt? Sterker nog, ik vind dat je persoonlijk hier regelmatig om moet vragen. Aan je collega’s, aan je leidinggevenden, maar ook aan de klanten die bij ons komen zwemmen. Dan zal dit (meestal) geen persoonlijke feedback zijn, maar wel bedrijfstechnische informatie waar we iets mee kunnen.

Een stukje theorie

Wat is feedback precies? Feedback is een boodschap over het gedrag of de prestaties van een ander. Feedback is onmisbaar als je met anderen samenwerkt. Je moet zo nu en dan kunnen zeggen dat het werk van de ander niet in orde is, of juist heel erg goed. Je stuurt elkaar bij door commentaar te geven. Wie feedback geeft, kan ook feedback terug verwachten. Dat is soms onprettig, maar je leert ermee omgaan. Mits iedereen zich aan de regels houdt. Feedback kun je zien als een cadeau. Je kunt het aannemen, uitpakken en gebruiken. Doe er je voordeel mee. Je kunt feedback zien als een kans om iets te leren. Hoe? Door goed te luisteren, toelichting te vragen en vervolgens te bedenken wat je ermee gaat doen.

Feedback ontvangen is moeilijk

Als het zo waardevol is, waarom is feedback ontvangen dan toch zo lastig? Niet zelden word je boos of emotioneel als je wordt aangesproken op je functioneren. Je ontkent bij hoog en laag of schiet in de verdediging. Het is minstens net zo vervelend als feedback geven. Wie niet oefent in het geven en ontvangen van feedback, loopt risico’s. Denk bijvoorbeeld aan: minder plezier in het werk, ontwijkingsgedrag, oppotten van frustraties en – in het ergste geval – een ziekmakende werksfeer die uitmondt in overspannenheid en verzuim.

Stof tot nadenken

In de topsport weet iedereen waar hij/zij voor traint en wat je ultieme doel is. Voor deze mensen is het vanzelfsprekend dat ze feedback krijgen. In het bedrijfsleven ligt dit natuurlijk een beetje anders. Misschien zijn de doelen van je werkgever of je persoonlijke doelen voor dat jaar niet helemaal duidelijk omschreven? Als je dan feedback krijgt op iets wat voor jou niet duidelijk is, zul je ook eerder de neiging hebben om hier wat negatiever tegenover te staan. Stof tot nadenken dus voor ons hoe wij dit doen en hoe we dit kunnen verbeteren. Ik denk dat we nu in ieder geval weer een mooie doelstelling voor volgend jaar erbij hebben.

Deze blog is geschreven door Minette Lommers, manager van Zwembad Den Ekkerman. Heb jij ook een mooi verhaal uit de praktijk dat je graag met je collega’s wilt delen? Laat het ons weten via ‘Deel jouw nieuws’


advertentie

XS2 voor Zwembaden