Goede administratieve hygiëne: zo doe je dat
Het leerlingvolgsysteem is wat mij betreft een essentieel onderdeel van het contact met ouders. Voorwaarde is dan wel dat je het efficiënt invult. Als het goed wordt bijgehouden, haal je er als docent veel informatie uit voor de lessen. Maar is het ook erg nuttig voor een teamleider die ouders…
Klanten binden? Zo doe je dat!
Nieuwe klanten voor zwemles, aquasport en andere doelgroep activiteiten oriënteren zich vaak eerst online. Ze zoeken naar reviews en andere informatie om een keuze te maken. Maar ook hun sociale netwerk speelt hierin een cruciale rol. Er is dus al een heel (online) proces voorafgegaan aan het eerste bezoek aan…
Hebben jullie al een docentenvolgsysteem?
Iedere zwemlesaanbieder heeft wel een leerlingvolgsysteem. Ik ben inmiddels heel veel varianten tegengekomen, maar uiteindelijk hebben ze allemaal als doel bij te houden wat de kinderen al kunnen in een bepaalde fase van de leerlijn en wat ze nog moeten oefenen of verbeteren. Een volgsysteem biedt daarmee structuur en houvast…
Niet zeggen wat je niet ziet, maar wat je wel ziet
Van nature ben ik een optimist. Voor mij is het glas altijd halfvol en ik zie de zon meestal schijnen achter de wolken. Natuurlijk realiseer ik me ook wel dat ik daarin af en toe doorsla. Dan ga ik bagatelliseren, ben ik te goedgelovig of blijf ik te lang potentie…
Feedback geven maakt het leuk, uitdagend én waardevol
In ieder team gelden regels en afspraken over de dagelijkse gang van zaken, we volgen regelmatig trainingen waarin we nieuwe dingen leren en voor de zwemlessen is er een werkplan waar iedereen zich aan wil houden in het belang van uniformiteit. Het opvolgen van afspraken en het toepassen van nieuw…
‘Een begin begint voor je eraan toe bent’
‘Beginnen is altijd lastig’, merkte Poeh fronsend op. ‘Soms begint een begin al voor je er goed en wel aan toe bent en dat kan weleens een probleem zijn.’ Zou jij een betere lesgever willen worden? Ja? Dan ben je volgens Winnie-de-Poeh al begonnen. Kun je jezelf beter maken? Jazeker, gewoon…
Zo maak je kijkles leuker én waardevoller
Gelukkig mogen ouders weer aanwezig zijn op de zwemzaal aanwezig en dus is er ook weer kijkles. Ik word daar altijd vrolijk van want dan zie ik de ouders mèt hun kinderen. De interactie tussen ouders en hun kinderen vind ik boeiend, het geeft mij een indruk van de mening…
Een goed gesprek met bezoekers of collega’s? Praten begint met luisteren!
De zwembaden mogen 19 mei de deuren openen voor andere activiteiten behalve zwemles. Goed nieuws zou je zeggen. Maar de meningen zijn verdeeld. Op onze poll op Facebook blijkt dat bijna de helft vindt dat de versoepelingen weinig verschil maken en een derde is er wel blij mee. Nu kan…
Feedback: aannemen, uitpakken én gebruiken!
Afgelopen zaterdagochtend was Minette Lommers van Den Ekkerman bij een bijeenkomst over persoonlijk leiderschap. Eén van de sprekers die ochtend was Jacco Verhaeren, onder meer bekend als de voormalige coach van olympisch zwemkampioenen Pieter van den Hoogenband, Inge de Bruijn en Ranomi Kromowidjojo. Van alle lessen en ervaringen die hij…
Klagende collega’s? Mens-erger-je-niet en luister!
Je herkent ze vast wel: mensen die altijd klagen. Mensen waar het glas altijd halfleeg is. Nu kun je deze mensen gewoon negeren om te voorkomen dat je je heel erg gaat ergeren en daarmee de sfeer verpest. Maar wat nou als het een collega van je is? Hoe ga…