‘Een begin begint voor je eraan toe bent’
‘Beginnen is altijd lastig’, merkte Poeh fronsend op. ‘Soms begint een begin al voor je er goed en wel aan toe bent en dat kan weleens een probleem zijn.’ Zou jij een betere lesgever willen worden? Ja? Dan ben je volgens Winnie-de-Poeh al begonnen. Kun je jezelf beter maken? Jazeker, gewoon…
Zo maak je kijkles leuker én waardevoller
Gelukkig mogen ouders weer aanwezig zijn op de zwemzaal aanwezig en dus is er ook weer kijkles. Ik word daar altijd vrolijk van want dan zie ik de ouders mèt hun kinderen. De interactie tussen ouders en hun kinderen vind ik boeiend, het geeft mij een indruk van de mening…
Klanttevredenheidsonderzoek loont!
Nieuwe klanten voor zwemles, aquasport en andere doelgroep activiteiten oriënteren zich vaak eerste online. Ze zoeken naar reviews en andere informatie om een keuze te maken. Maar ook hun sociale netwerk speelt hierin een cruciale rol. Er is dus al een heel (online) proces voorafgegaan aan het eerste bezoek aan…
Een goed gesprek met bezoekers of collega’s? Praten begint met luisteren!
De zwembaden mogen 19 mei de deuren openen voor andere activiteiten behalve zwemles. Goed nieuws zou je zeggen. Maar de meningen zijn verdeeld. Op onze poll op Facebook blijkt dat bijna de helft vindt dat de versoepelingen weinig verschil maken en een derde is er wel blij mee. Nu kan…
Feedback: aannemen, uitpakken én gebruiken!
Afgelopen zaterdagochtend was Minette Lommers van Den Ekkerman bij een bijeenkomst over persoonlijk leiderschap. Eén van de sprekers die ochtend was Jacco Verhaeren, onder meer bekend als de voormalige coach van olympisch zwemkampioenen Pieter van den Hoogenband, Inge de Bruijn en Ranomi Kromowidjojo. Van alle lessen en ervaringen die hij…
Klagende collega’s? Mens-erger-je-niet en luister!
Je herkent ze vast wel: mensen die altijd klagen. Mensen waar het glas altijd halfleeg is. Nu kun je deze mensen gewoon negeren om te voorkomen dat je je heel erg gaat ergeren en daarmee de sfeer verpest. Maar wat nou als het een collega van je is? Hoe ga…
Leesvoer voor de zomer – inspiratie
Na leestips over management en zwemonderwijs hebben we nu een aantal inspirerende boeken voor je geselecteerd. Heerlijk om te lezen tijdens de vakantie. De meeste mensen doen een stapje terug tijdens de vakantie om even op adem te komen. Om vaak ook even datgene te doen waar het in de…
We zijn weer begonnen!
Na een welverdiende vakantie zijn vorige week ook onze zwemlessen weer begonnen. En om dan gelijk goed uit de startblokken te komen, hadden we deze week een instructeursvergadering. Altijd goed om weer even met elkaar te praten over differentiatie in de les, organisatievormen, gebruik materialen en technieken van de zwemslagen….
Communiceren lastig? Zo kun je beter een gesprek voeren
De maatschappij wordt mondiger. Zwemouders geven vaak aan dat zij de behoefte hebben aan regelmatig persoonlijk contact met de lesgever. Daarom zie je vaak dat de kijklessen wat langer langer duren en ouders regelmatig ook even binnen mogen lopen. Ook de communicatie met kinderen verandert. Het kan dan ook best…
‘Dat noemen wij niet raar, maar héél bijzonder…’
Als iemand je naar jouw mening vraagt en je durft niet helemaal vrij uit te zeggen dat je iets niet leuk vindt, is er altijd een uitweg. Je kwalificeert het namelijk als apart of heel bijzonder. Inderdaad: ‘dat noemen wij niet raar, maar heel bijzonder’ Beter bekend als een van…