Gevoel van stress? Door te zwemmen blijf je relaxed!

De zomervakantie lijkt alweer ver achter ons. Voor velen ook dat ‘relaxte gevoel’. De dagelijkse drukte heeft alweer de overhand genomen. Werk, gezin, familie, vrienden: alles vraagt weer tijd. Als dan het gevoel ontstaat dat je eigenlijk tijd te kort komt, kan dit stress opleveren. Het gevoel achter de feiten aan te te lopen. Wat dan helpt is bewegen! Wat vaker zwemmen kan de stress verminderen zodat je de controle weer een beetje terugkrijgt. Hoe? Sanne van Paassen, voormalig topsporter, geeft een paar nuttige tips.

  1. Niet intensief sporten
    Als iemand altijd gewend is om fanatiek te sporten, dan zou je misschien denken dat het een aanrader is om dit te blijven doen. Heerlijk alle stress eruit sporten. Toch niet. Het is beter om rustig aan te doen en op je gemakt baantjes te zwemmen. Alles lijkt zo tergend langzaam te gaan, maar het zorgt voor de goede focus en vermindert de stress. En dit geldt natuurlijk ook voor niet fanatieke sporters. (Te)veel geven is absoluut een no go. Als je buitenadem raakt en verzuurt, bouw je juist stress op.
  2. Lees ook: Miracle Morning at the pool

  3. Focus
    Probeer zo goed mogelijk te focussen tijdens het zwemmen op het hier en nu. Laat alle gedachtes over deadlines, puberperikelen, familiesores gaan en voorkom dat je hier mee bezig bent: ‘Laat het los, laat het gaan’. Negatieve gedachten of gedachten die stress oproepen zijn uiteraard niet bevordelijk. Klinkt misschien wat zweverig, maar natuurlijk ook heel logisch. Je hiervan bewust zijn, helpt dus al enorm.
  4. Let op je ademhaling
    Het ervaren van rust tijdens het zwemmen is dus van groot belang om de stress te verminderen. Hiervoor moet je je gedachten leeg kunnen maken, maar je kunt jezelf ook met ademhalingsoefeningen tot rust brengen. Door bewust met jouw aandacht naar jouw neusademhaling te gaan voor een periode van bijvoorbeeld twee minuten kom je tot rust. Hierdoor daalt de hartslag, waardoor de stress wordt verlaagd. Resultaat: je voelt je helemaal zen.
  5. Wees reëel
    De lat ligt vaak te hoog, we stellen hoge eisen en benaderen het als een soort ‘alles of niets’. Ineens moet het allemaal gebeuren. Ook zijn we vaak te veel gefocust op cijfertjes: wat is mijn beste snelheid en langste afstand? Maar dit helpt niet echt. Sterker nog, het stellen van dit soort doelen is extra stressvol. Ook dit moet je leren loslaten. Verwacht minder en geniet vooral.



“VConsyst”